«وَ أیَّدْنَاهُ
بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ در ارتباط با معنای کلمه ی فوق دو احتمال بیان میشود:
الف) اضافهی «روح»
به «القدس» از قبیل اضافه ی موصوف به صفت- نظیر «خاتمُ الجمیل»، «حاتمُ
الجود» و «رجلٌ صدق»-
باشد؛ بنابراین، روح القدس در این حالت به معنای روحِ مقدّس و منزَّه از
نقصها و عیبها، و مبرّاکننده ی دیگران است.
ب) محتمل است اضافه ی
این دو لفظ به یکدیگر از قبیل اضافه ی «روح» به «الله»- در کلمهی «روح
الله»- باشد. یعنی بگوییم: مقصود از «القدس» خداوند است؛ که در این
حالت، «روح القدس» به معنای روحِ خداوندی خواهد بود که مقدس و منزّه از هر
عیب و نقص است.
در هر حال، «روح
القدس»؛ به آن حقیقت کاملی گفته میشود که وجود نورانیاش از گناه و آلودگی
منزّه و مبراست.
جامعیّت این مفهوم
به گونه ای است که با نگاه به آیات و روایاتِ وارده، مصادیق و موارد متعددی را میتوان
برای این کلمه پیدا نمود، که به چند نمونه اشاره خواهد شد، از جمله:
1. «جبرئیل امین»؛
چنانکه در دو جای قرآن کریم از حضرت جبرئیل علیه السلام
به «روح القدس» تعبیر شده است؛ یکی در آیه ی 97 از سوره ی بقره، و
دیگری در آیه ی 102 از سورهی نحل، که در این دو آیه مسئله ی وحی از اختیارات حضرت
جبرئیل علیه السلام شمرده شده است.
2. «کتاب مقدّس»؛
همچون تورات و انجیل و
قرآن،
چنانکه آیه ی 52 از سورهی شوری می فرماید: «وَ کَذَلِکَ أوْحَیْنَا إِلَیْکَ
رُوحاً مِّنْ أمْرِنَا»، که مقصود از «روح»، قرآن کریم است.
3. «فرشته»؛
مقصود نوعی فرشته است،
فرشتهای که بزرگتر از جناب جبرئیل
و میکائیل است.
4. «انسان کامل»؛
به انسان کامل نیز «روح القدس» میگویند. چنانکه حضرت علی علیه السلام در جواب سلام به شمعون بن حمّون چنین فرمود:
«وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یَا أخِی شَمْعُونَ بْنَ حَمُّونَ الصَّفَا وَصِیَّ رُوحِ
الْقُدُس...»؛
بنابراین، در این نحوهی خطاب حضرت علی علیه السلام ، جناب عیسی علیه السلام - به عنوان یک انسانِ
معصوم و کامل- روح القدس نامیده شده است.
5. «وجودِ حالت
و مرتبهای در انسان»؛ به نظر میرسد این موردِ خاص میتواند مصادیق مختلف و
معانیِ متعددی را با خود به همراه داشته باشد، مصادیقی همچون؛ نیرویی مرموز، غیبی،
مجرد، طاهر و قدسی که به رسولان موهبت می شود.
چنانکه گفته شده:
این نیرو به صورت ضعیف در مؤمنان نیز وجود دارد.
گاهی بر هر نفسِ قدسی یا بر حالت آن به عنوان وصفی مقدس، روح القدس اطلاق شده است.
همچنین؛ در روایتی به نقل
از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که به
فاطمه ی أطهر نیز «روح القدس» خطاب شده
است، چنانکه فرمود: «رُوحُ الْقُدُسِ وَ هُوَ فِی فَاطِمَةَ ».
6. «وجود نوری
محمد و آل محمد »؛
از دیدگاه روایات، صادرِ اول- یعنی اولین تجلّی ذات حق- وجود نوری محمد و آل محمد بوده و بالاترین مصداقِ «روح القدس» است. چنانکه در حدیث
جابر به نقل از حضرت امام صادق؟ع؟ اینگونه
میخوانیم: «قَالَ لِی أبُو جَعْفَرٍ علیه السلام
یَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ أوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً صل الله علیه و آله و سلم وَ
عِتْرَتَهُ الْهُدَاةَ الْمُهْتَدِینَ فَکَانُوا أشْبَاحَ نُورٍ بَیْنَ یَدَیِ
اللَّهِ قُلْتُ وَ مَا الْأشْبَاحُ قَالَ ظِلُّ النُّورِ أبْدَانٌ نُورَانِیَّةٌ
بِلا أرْوَاحٍ وَ کَانَ مُؤَیَّداً بِرُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ هِیَ رُوحُ الْقُدُسِ
فَبِهِ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ وَ عِتْرَتُهُ وَ لِذَلِکَ خَلَقَهُمْ حُلَمَاءَ
عُلَمَاءَ بَرَرَةً أصْفِیَاءَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ بِالصَّلاةِ وَ الصَّوْمِ وَ
السُّجُودِ وَ التَّسْبِیحِ وَ التَّهْلِیلِ وَ یُصَلُّونَ الصَّلَوَاتِ وَ
یَحُجُّونَ وَ یَصُومُونَ».