مقصود از «ایمان قلیل» در آیه ی 88 سوره ی بقره
«فَقَلِیلاً مَّا یُؤْمِنُونَ»؛ سؤال: مقصود از ایمان قلیل چیست؟
در پاسخ به این پرسش چند احتمال مطرح شده است:
الف) مقصود، ایمان آنها به بعض کتاب است؛[1] بر این اساس که «ما» موصوله باشد.
ب) مقصود، نفی ایمان از آنها به تمامه است؛ بر این اساس که «ما» نافیه باشد، از قبیل «قَلّ ما رأیتَ هذا قطّ»[2] یعنی «ما رأیت هذا قطّ»،[3] در اینجا نیز بدین معناست که بنی اسرائیل اصلاً ایمان نیاوردهاند.
ج) مقصود این است که برخی از افراد بنی اسرائیل، به بعضِ کتابِ تورات ایمان آوردند.[4] چنانکه در آیه ی 46 از سوره ی نساء به این نکته اشاره کرده و میفرماید: «فَلا یُؤْمِنُونَ إلا قَلِیلاً».[5]
و اتفاقاً؛ حرف «فاء» در «فَقَلیلاً»، فاء سببیّت بوده[6] و معنای آیه چنین میشود: سبب لعن بنی اسرائیل این بود که آنها به کتاب الهی ایمان نیاورده بودند.
د) ایمان این گروه، اندک است، أی؛ «فَقلیلًا إیمانُه».[7] بنابراین احتمال، قلّت به حَسبِ ایمان است. یعنی خمیرمایه ی ایمان در وجود بنی اسرائیل کم است.
[1]. ابوالسعود، محمد بن محمد(بیتا)ج1، ص128.
[2]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج1، ص344.
[3]. طبرسى، فضل بن حسن(1372هـ ش)ج1، ص309؛ کاشانى، ملا فتح الله(1336هـ ش)ج1، ص233؛ همچنین، ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج1، ص187.
[4]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج1، ص178و 179؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج1، ص318؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج1، ص232.
[5]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص462.
[6]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج1، ص179؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج1، ص232.
[7]. ابن منظور، محمد بن مکرم(1414هـ ق)ج13، ص553.