بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۶ ق.ظ

مقصود از «شهادت» در آیه­ ی 140 سوره ی بقره

«وَ مَنْ أظْلَمُ مِمَّن کَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللَّهِ»؛ در تفسیر این بخش از آیه و لفظِ «مَنْ» در جمله­ ی «عِندَهُ مِنَ اللَّهِ»، چند قول وارد شده است:[1]

الف) کلمه­ ی «مَنْ» در «مِن اللَّه» به معناى «ابتداء غایت» و به «شهادت» تعلق دارد، و لهذا متعلق به واژه­ ی «کتمان» نیست؛ که در این صورت برخی گفته­ اند: مقصود این است که هیچ کس ظالم­ تر از کسى نیست که شهادتى نزد او از خدا باشد و آن را کتمان کند. همچنین؛ مقصود از شهادت این است که خداوند در کتب یهود و نصارى صحت نبوّت پیغمبر اسلام صل الله علیه و آله و بشارت به آن را بیان نموده است.

ب) کلمه ­ی «مَنْ» متعلق به «کتمان» است که در این صورت معنا این­گونه خواهد بود: کیست ظالم­ تر از کسى که کتمان کند و به­ جا نیاورد آن عباداتى را که در تورات از طرف خداوند صادر گردیده است. یا این که کلمه­ ی «مَنْ» به معناى «الى» بوده و تقدیر آیه چنین است: «کتم شهادة أن یؤدیها الى اللَّه»؛ یعنى شهادت خود را کتمان کند و در برابر خداوند ادا نکند.

ج) مقصود این است که اگر خداوند کتمانِ شهادت کند و حقیقت را بگوید، در این صورت کیست که از خدا ظالم­تر باشد؟ و این جمله مثل این است که بگوییم: «من اظلم ممن یجور على الفقیر الضعیف من السلطان الغنى القوى»؛ یعنى سلطان توانگر و نیرومند اگر بر فقیر ضعیف ظلم کند در این صورت از او ستم­کارتر کیست؟ به بیان دیگر؛ اى یهود و نصارى، لازمه­ ی حرف شما که مى‏گویید: ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب  و فرزندان او بر دین شما بودند- در حالی که خداوند می­گوید: آنان بر دین شما نبودند- این است که خداوندِ حقیقتى را کتمان کند و بر خلاف حقیقت سخن بگوید؛ و در نتیجه بندگان خود را به ضلالت و گمراهى بکشاند! و حال آن که ساحت مقدس پرودگار بسیار برتر و بالاتر از این نسبت­ها است. و اگر این پیغمبران و پیغمبر زادگان، یهود و نصارى بودند به طور حتم خداوند کتمان نکرده و حقیقت را بیان می­ نمود.



[1]. ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص411؛ همچنین، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص489 و 490.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «شهادت» در آیه­ ی 140 سوره ی بقره

پنجشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۶ ق.ظ

«وَ مَنْ أظْلَمُ مِمَّن کَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللَّهِ»؛ در تفسیر این بخش از آیه و لفظِ «مَنْ» در جمله­ ی «عِندَهُ مِنَ اللَّهِ»، چند قول وارد شده است:[1]

الف) کلمه­ ی «مَنْ» در «مِن اللَّه» به معناى «ابتداء غایت» و به «شهادت» تعلق دارد، و لهذا متعلق به واژه­ ی «کتمان» نیست؛ که در این صورت برخی گفته­ اند: مقصود این است که هیچ کس ظالم­ تر از کسى نیست که شهادتى نزد او از خدا باشد و آن را کتمان کند. همچنین؛ مقصود از شهادت این است که خداوند در کتب یهود و نصارى صحت نبوّت پیغمبر اسلام صل الله علیه و آله و بشارت به آن را بیان نموده است.

ب) کلمه ­ی «مَنْ» متعلق به «کتمان» است که در این صورت معنا این­گونه خواهد بود: کیست ظالم­ تر از کسى که کتمان کند و به­ جا نیاورد آن عباداتى را که در تورات از طرف خداوند صادر گردیده است. یا این که کلمه­ ی «مَنْ» به معناى «الى» بوده و تقدیر آیه چنین است: «کتم شهادة أن یؤدیها الى اللَّه»؛ یعنى شهادت خود را کتمان کند و در برابر خداوند ادا نکند.

ج) مقصود این است که اگر خداوند کتمانِ شهادت کند و حقیقت را بگوید، در این صورت کیست که از خدا ظالم­تر باشد؟ و این جمله مثل این است که بگوییم: «من اظلم ممن یجور على الفقیر الضعیف من السلطان الغنى القوى»؛ یعنى سلطان توانگر و نیرومند اگر بر فقیر ضعیف ظلم کند در این صورت از او ستم­کارتر کیست؟ به بیان دیگر؛ اى یهود و نصارى، لازمه­ ی حرف شما که مى‏گویید: ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب  و فرزندان او بر دین شما بودند- در حالی که خداوند می­گوید: آنان بر دین شما نبودند- این است که خداوندِ حقیقتى را کتمان کند و بر خلاف حقیقت سخن بگوید؛ و در نتیجه بندگان خود را به ضلالت و گمراهى بکشاند! و حال آن که ساحت مقدس پرودگار بسیار برتر و بالاتر از این نسبت­ها است. و اگر این پیغمبران و پیغمبر زادگان، یهود و نصارى بودند به طور حتم خداوند کتمان نکرده و حقیقت را بیان می­ نمود.



[1]. ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص411؛ همچنین، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص489 و 490.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی