بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
جمعه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۶ ق.ظ

بازگشت عمل به عامل

«وَ لَنَا أعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أعْمَالُکُمْ»؛ «لَنَا» خبر مقدم، «أعمَالُکُم» مبتدای مؤخر[1] و در تفسیر این بخش از آیه سه احتمال وارد شده است:

الف) مقصود این است که بگوییم: «لَنَا دِینُنَا وَ لَکُم دِینُکُم»،[2] چنان­که در آیه­ ی 6 از سوره­ ی کافرون فرمود: «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِین‏».

ب) مقصود آیه چنین است: ضرر اعمال شما به ما نمی­رسد و نفع و ثواب اعمال ما نیز به شما باز نمی­ گردد. بنابراین، ضرر اعمال شما فقط براى شما و نفع اعمال ما تنها براى ما است.[3] چنان­که در آیه­ ی ۲۴ از سوره­ ی سبأ می­فرماید: «قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‏ هُدىً أوْ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ».

ج) خداوند با جمله­ ی فوق، جواب سخن کسانی را می­ دهد که مى‏گفتند: اعراب چون بت‏پرست بودند شایستگى نبوّت ندارند. بدین معنا که؛ اگر برخی از اعراب بت­ پرست بوده‏ اند، به ما مسلمانان ارتباطی ندارد و ما نباید به جرم اعمال آنها مؤاخذه شویم.[4]



[1]. محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ همچنین، ر.ک: صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص281؛ و نیز، ر.ک: دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص59.

[2]. دخیل، على بن محمد على(1422هـ ق)ص31؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص408؛ ر.ک: ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏2، ص6.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص408.

[4]. همان.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بازگشت عمل به عامل

جمعه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۶ ق.ظ

«وَ لَنَا أعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أعْمَالُکُمْ»؛ «لَنَا» خبر مقدم، «أعمَالُکُم» مبتدای مؤخر[1] و در تفسیر این بخش از آیه سه احتمال وارد شده است:

الف) مقصود این است که بگوییم: «لَنَا دِینُنَا وَ لَکُم دِینُکُم»،[2] چنان­که در آیه­ ی 6 از سوره­ ی کافرون فرمود: «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِین‏».

ب) مقصود آیه چنین است: ضرر اعمال شما به ما نمی­رسد و نفع و ثواب اعمال ما نیز به شما باز نمی­ گردد. بنابراین، ضرر اعمال شما فقط براى شما و نفع اعمال ما تنها براى ما است.[3] چنان­که در آیه­ ی ۲۴ از سوره­ ی سبأ می­فرماید: «قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‏ هُدىً أوْ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ».

ج) خداوند با جمله­ ی فوق، جواب سخن کسانی را می­ دهد که مى‏گفتند: اعراب چون بت‏پرست بودند شایستگى نبوّت ندارند. بدین معنا که؛ اگر برخی از اعراب بت­ پرست بوده‏ اند، به ما مسلمانان ارتباطی ندارد و ما نباید به جرم اعمال آنها مؤاخذه شویم.[4]



[1]. محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ همچنین، ر.ک: صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص281؛ و نیز، ر.ک: دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص59.

[2]. دخیل، على بن محمد على(1422هـ ق)ص31؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص408؛ ر.ک: ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏2، ص6.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص408.

[4]. همان.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی