تأیید مؤمن به وسیلهی «روح القدس» در آیه ی 87 سوره ی بقره
«وَ أیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ در برخی از روایات وارد شده آمده است که روح القدس، مؤمن را تأیید میکند. در این ارتباط و به عنوان نمونه به دو روایت اشاره خواهد شد:
الف) عمران بن حصین به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم چنین عرضه میدارد: یا رسول الله! مردانی نزد من میآمدند که تا کنون زیباتر و خوشبوتر از آنان را ندیدهام، ولی مدتی است که از آنان خبری نیست! پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا در راه جراحتی به تو رسید که آن را از دیگران کتمان می کردی؟ گفتم: آری! فرمود: و سپس آن را آشکار ساختی؟ گفتم: آری! فرمود: اگر این مسئله را همچنان و تا زمان مرگ کتمان می کردی، همواره فرشتگان به زیارت تو میآمدند.
و این جراحت، همان زخمی بود که عمران بن حصین آن را در راه خدا برداشته بود.
روایت چنین است: «و فی الحدیث الصحیح؛ أنّ الملائکة کانت تصافح عمران بن الحصین و تزوّره ثمّ افتقدها، فقال: یا رسول الله إن رجالا کانوا یأتوننی لم أر أحسن وجوها و لا أطیب أرواحا منهم ثم انقطعوا، فقال صل الله علیه و آله و سلم: أصابک جرح فکنت تکتمه، فقال: أجل، قال: ثم أظهرته، قال: أجل، قال: أما لو أقمت على کتمانه لزارتک الملائکة إلى أن تموت»، و کان هذا الجرح أصابه فی سبیل الله.[1]
ب) در روایت دیگری آمده است که نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم به جناب حسان بن ثابت چنین فرمود: «لا تزال یا حسان مؤیداً بروح القدس ما نصرتنا بلسانک».[2]-[3][1]. ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله(1404هـ ق)ج1، ص94.
[2]. شریف الرضی، محمد بن حسین(1406هـ ق)ص42؛ طبرسى، فضل بن حسن(1390هـ ق)النص، ص133؛ مفید، محمد بن محمد(1413هـ ق)ص291.
[3]. قیدِ «ما نَصَرْتَنا»، توجه همهی علمای نکتهسنج را به خود جلب کرده است. مرحوم علامه امینی «ره» در کتاب «الغدیر» در توضیح جملهی مزبور مینویسند: «هذا مِنْ اعلامِ النبوْةِ و مِنْ مغیباتِ رسول الله صل الله علیه و آله و سلم فقد عَلِمَ اِنّه سوفَ ینحرفُ عن امامِ المهدی علیه السلام فی اخریات ایّامِهِ، فعلَّق دعائَهُ علی ظرفِ استمرارِهِ فی نُصَرِتِهِم»: (امینی، عبدالحسین(1416هـ ق)ج2، ص66). این پیشبینی از علائم پیامبری و از اخبار غیبی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلماست. به تحقیق او میدانست که حسان بن ثابت بعدها در پایان زندگانیاش از مسیر حق- یعنی پیروی از امام معصوم (خلیفهی رسول الله؟ صل الله علیه و آله و سلم)- منحرف خواهد شد. از اینرو دعای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در حق وی مشروط به زمانی است که در یاری اهل بیت: پا برجا بود. به بیان دیگر؛ تأیید و یاری روح القدس تا زمانی ادامه خواهد داشت که حسان در خط ولایت باشد، و لهذا هنگامی که از آن مسیر منحرف گشت دعای فوق نیز از وی برداشت شد.