بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ق.ظ

احتجاج صحیح و احتجاج باطل در آیه ی 139 سوره ی بقره

«أ تُحَاجُّونَنَا فىِ اللَّهِ»؛ این بخش از آیه این­گونه معنا می­شود: «آیا با ما بحث و مجادله می­ کنید؟» و یا این که می­توان آن را چنین معنا نمود: «آیا برای ما حجت و دلیل می­ آورید؟». همزه­ ی استفهام در این­جا انکاری[1] و در مقام توبیخ، نکوهش و تنبیه[2] است. همچنین؛ کلمه­ی «تُحَاجُّونَنَا» فعل نهی، به منزله­ ی «لا تُحَاجُّونَنَا» بوده، ضمیرِ در آن، مفعولِ جمله و مصدرش «محاجّة» است.[3]

در این­جا- برای تبیین سؤالِ فوق- لازم است صورت­های صحیح احتجاج پیرامون خدای تعالی بیان گردد. قرآن کریم در سه مورد، منازعه و احتجاج درباره­ ی خداوند را جایز می­داند:

الف) منازعه با کسانی که قائل به تعدد خدایان هستند؛ مانند احتجاج حضرت ابراهیم علیه السلام  با بت ­پرستان، چرا که معبود او خدای تعالی و معبود آنها اوثان و اصنام و ستارگان بود. چنان­ که قرآن کریم در آیه­ ی 80 از سوره­ ی انعام به این مسئله پرداخته است.[4] همچنین؛ قرآن کریم در آیات 15 و 16 از سوره­ ی شوری رسول اکرم صل الله علیه و آله را به احتجاج با وثنی­های حجاز که به ارباب متفرق معتقد بوده و ربوبیت خداوند را قبول نداشتند، فرا می­ خواند.[5]

ب) احتجاج با اهل کتاب؛ آنها که خود را از مقرّبینِ خدا می­ دانستند، زیرا گمان می­ کردند فرزندان خدایند و بهشت را هم در انحصار خود دارند! چنان­که سخن، پیرامون این جریان- در آیه ­ی 111 از سوره­ ی بقره- به تفصیل بیان شد.

ج) اگر فردی عملی را انجام داده و آن را به دین منتسب کند، این حرکت برای دیگران- بر علیه او- قابل احتجاج خواهد بود؛ زیرا صرف انتساب عملی به دین هرگز کافی نیست.[6]

بنابراین، با توجه به این سه صورت، ادعای کهن بودن دین و کتاب، قابل احتجاج نبوده و منازعه­بردار نیست. احتجاج باید عالمانه و از وحی، عقل و یا نقل سرچشمه بگیرد. چنان­که قرآن کریم در آیه­ ی 8 از سوره ­ی حج، مجادله­ی غیرعالمانه را به نقد کشیده و می­ فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن یُجأدِلُ فىِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدًى وَ لا کِتَابٍ مُّنِیر».

حاصل آن که؛ خدای تعالی در این آیه به آخرین فرستاده­ ی خویش چنین می ­فرماید: در پاسخ به گفته‌های بی­ اساس یهود بگو: بحث و مجادله­ی بی­جا و نادرستِ شما درباره­ ی اختیارات خدا و این که چرا خداوند دین اسلام را به عنوان آخرین دین، و پیامبر را غیر از نژاد یهود قرار داد، غلط بوده و فاقد هرگونه­ پشتوانه­ ی عقلائی است.



[1]. محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص32؛ بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین(1361هـ ش)ج‏2، ص99.

[2]. زحیلى، وهبة بن مصطفى(1418هـ ق)ج‏1، ص328؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص320؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص174.

[3]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص168؛ طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص219؛ همچنین- برای اطلاعات بیشتر- ر.ک: خسروانى، على رضا(1390هـ ق)ج‏1، ص182.

[4]. «وَ حَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أ تُحاجُّونىّ‏ فىِ اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانِ وَ لَا أَخَافُ مَا تُشْرِکُونَ بِهِ إِلَّا أَن یَشَاءَ رَبىّ‏ شَیْئاً وَسِعَ رَبىّ‏ کُلَّ شىَ‏ءٍ عِلْمًا أ فَلَا تَتَذَکَّرُونَ».

[5]. «فَلِذَالِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا اُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَا أنزَلَ اللَّهُ مِن کِتَابٍ وَ اُمِرْتُ لِأعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّکُمْ لَنَا أعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أعْمَالُکُمْ لا حُجَّةَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یجَمَعُ بَیْنَنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ * وَ الَّذِینَ یحُاجُّونَ فىِ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبهِّمْ وَ عَلَیهْمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِید».

[6]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص259 و 260.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

احتجاج صحیح و احتجاج باطل در آیه ی 139 سوره ی بقره

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ق.ظ

«أ تُحَاجُّونَنَا فىِ اللَّهِ»؛ این بخش از آیه این­گونه معنا می­شود: «آیا با ما بحث و مجادله می­ کنید؟» و یا این که می­توان آن را چنین معنا نمود: «آیا برای ما حجت و دلیل می­ آورید؟». همزه­ ی استفهام در این­جا انکاری[1] و در مقام توبیخ، نکوهش و تنبیه[2] است. همچنین؛ کلمه­ی «تُحَاجُّونَنَا» فعل نهی، به منزله­ ی «لا تُحَاجُّونَنَا» بوده، ضمیرِ در آن، مفعولِ جمله و مصدرش «محاجّة» است.[3]

در این­جا- برای تبیین سؤالِ فوق- لازم است صورت­های صحیح احتجاج پیرامون خدای تعالی بیان گردد. قرآن کریم در سه مورد، منازعه و احتجاج درباره­ ی خداوند را جایز می­داند:

الف) منازعه با کسانی که قائل به تعدد خدایان هستند؛ مانند احتجاج حضرت ابراهیم علیه السلام  با بت ­پرستان، چرا که معبود او خدای تعالی و معبود آنها اوثان و اصنام و ستارگان بود. چنان­ که قرآن کریم در آیه­ ی 80 از سوره­ ی انعام به این مسئله پرداخته است.[4] همچنین؛ قرآن کریم در آیات 15 و 16 از سوره­ ی شوری رسول اکرم صل الله علیه و آله را به احتجاج با وثنی­های حجاز که به ارباب متفرق معتقد بوده و ربوبیت خداوند را قبول نداشتند، فرا می­ خواند.[5]

ب) احتجاج با اهل کتاب؛ آنها که خود را از مقرّبینِ خدا می­ دانستند، زیرا گمان می­ کردند فرزندان خدایند و بهشت را هم در انحصار خود دارند! چنان­که سخن، پیرامون این جریان- در آیه ­ی 111 از سوره­ ی بقره- به تفصیل بیان شد.

ج) اگر فردی عملی را انجام داده و آن را به دین منتسب کند، این حرکت برای دیگران- بر علیه او- قابل احتجاج خواهد بود؛ زیرا صرف انتساب عملی به دین هرگز کافی نیست.[6]

بنابراین، با توجه به این سه صورت، ادعای کهن بودن دین و کتاب، قابل احتجاج نبوده و منازعه­بردار نیست. احتجاج باید عالمانه و از وحی، عقل و یا نقل سرچشمه بگیرد. چنان­که قرآن کریم در آیه­ ی 8 از سوره ­ی حج، مجادله­ی غیرعالمانه را به نقد کشیده و می­ فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن یُجأدِلُ فىِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدًى وَ لا کِتَابٍ مُّنِیر».

حاصل آن که؛ خدای تعالی در این آیه به آخرین فرستاده­ ی خویش چنین می ­فرماید: در پاسخ به گفته‌های بی­ اساس یهود بگو: بحث و مجادله­ی بی­جا و نادرستِ شما درباره­ ی اختیارات خدا و این که چرا خداوند دین اسلام را به عنوان آخرین دین، و پیامبر را غیر از نژاد یهود قرار داد، غلط بوده و فاقد هرگونه­ پشتوانه­ ی عقلائی است.



[1]. محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص32؛ بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین(1361هـ ش)ج‏2، ص99.

[2]. زحیلى، وهبة بن مصطفى(1418هـ ق)ج‏1، ص328؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص320؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص174.

[3]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص168؛ طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص219؛ همچنین- برای اطلاعات بیشتر- ر.ک: خسروانى، على رضا(1390هـ ق)ج‏1، ص182.

[4]. «وَ حَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أ تُحاجُّونىّ‏ فىِ اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانِ وَ لَا أَخَافُ مَا تُشْرِکُونَ بِهِ إِلَّا أَن یَشَاءَ رَبىّ‏ شَیْئاً وَسِعَ رَبىّ‏ کُلَّ شىَ‏ءٍ عِلْمًا أ فَلَا تَتَذَکَّرُونَ».

[5]. «فَلِذَالِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا اُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَا أنزَلَ اللَّهُ مِن کِتَابٍ وَ اُمِرْتُ لِأعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّکُمْ لَنَا أعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أعْمَالُکُمْ لا حُجَّةَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یجَمَعُ بَیْنَنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ * وَ الَّذِینَ یحُاجُّونَ فىِ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبهِّمْ وَ عَلَیهْمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِید».

[6]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص259 و 260.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی