بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۴۱ ب.ظ

تبیین مفهومِ «کتاب» در آیه ی 89 سوره ی بقره

«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»؛ در ارتباط با این بخش از آیه به سه نکته اشاره می­شود:

الف) «مقصود از کتاب»؛ مراد از «کتاب» در این آیه، قرآن کریم نیست بلکه مراد، مجموعه­ای از امور، نوشته­ها و نشانه­های متناسب[1] با یک فرد خارجی است. بنابراین، پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم دارای نشانه ­هایی بود که بر نوشته­ ها و متونِ تورات و انجیل کاملاً منطبق می­شد، و یهود با این قبیل نشانه­ ها می­توانست وجود حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم را تصدیق کند.

ب) «دو ویژگیِ مختص به کتاب»؛ کتابی که در این آیه بدان اشاره شده است دارای دو صفت است:

1. کتاب مزبور «مِنْ عِندِ الله»- یعنی از طرف خداوند- است.

2. این کتاب «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ» است، یعنی آنچه با آنهاست- از تورات و انجیل را- تصدیق می­کند.

ج) «مقصود از مصدّق بودن کتاب»؛ مصدّق بودنِ «کتاب»- یا همان قرآن- یعنی به جهت آن که قرآن حقّ و صدق است، می‏تواند معیار صدقِ چیز دیگر نیز باشد، وگرنه تصدیق آن بیهوده است؛ چرا که اگر خودِ میزان مورد نقد و انتقاد باشد هر اثری دیگری هم که بر توزینِ آن مترتب شود، قابل نقد خواهد بود. بنابراین تصدیق چیزی اثر دارد که صدق بودن آن قطعی و یقینی باشد. و قطعیت صدقِ قرآن به استناد وصف اول آن است؛ یعنی این کتاب چون از نزد خداوند است، یقیناً حقّ و صدق است و کتابی که صدق آن قطعی بود، تصدیق آن نیز سودمند واقع می­شود. چنان­که این وصف در رابطه با نبی مکرم صل الله علیه و آله و سلم نیز به کار رفت و در آیه­ ی 101 از سوره­ی بقره این­گونه فرمود: «رَ‌سُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ».

علاوه بر این که؛ آنچه بیان شد می ­تواند دلیلی بر تقدیم جمله ی «مِنْ عِندِ الله» بر «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ» نیز باشد.[2]



[1]. ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص344.

[2]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص496 و 497.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

تبیین مفهومِ «کتاب» در آیه ی 89 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۴۱ ب.ظ

«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»؛ در ارتباط با این بخش از آیه به سه نکته اشاره می­شود:

الف) «مقصود از کتاب»؛ مراد از «کتاب» در این آیه، قرآن کریم نیست بلکه مراد، مجموعه­ای از امور، نوشته­ها و نشانه­های متناسب[1] با یک فرد خارجی است. بنابراین، پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم دارای نشانه ­هایی بود که بر نوشته­ ها و متونِ تورات و انجیل کاملاً منطبق می­شد، و یهود با این قبیل نشانه­ ها می­توانست وجود حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم را تصدیق کند.

ب) «دو ویژگیِ مختص به کتاب»؛ کتابی که در این آیه بدان اشاره شده است دارای دو صفت است:

1. کتاب مزبور «مِنْ عِندِ الله»- یعنی از طرف خداوند- است.

2. این کتاب «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ» است، یعنی آنچه با آنهاست- از تورات و انجیل را- تصدیق می­کند.

ج) «مقصود از مصدّق بودن کتاب»؛ مصدّق بودنِ «کتاب»- یا همان قرآن- یعنی به جهت آن که قرآن حقّ و صدق است، می‏تواند معیار صدقِ چیز دیگر نیز باشد، وگرنه تصدیق آن بیهوده است؛ چرا که اگر خودِ میزان مورد نقد و انتقاد باشد هر اثری دیگری هم که بر توزینِ آن مترتب شود، قابل نقد خواهد بود. بنابراین تصدیق چیزی اثر دارد که صدق بودن آن قطعی و یقینی باشد. و قطعیت صدقِ قرآن به استناد وصف اول آن است؛ یعنی این کتاب چون از نزد خداوند است، یقیناً حقّ و صدق است و کتابی که صدق آن قطعی بود، تصدیق آن نیز سودمند واقع می­شود. چنان­که این وصف در رابطه با نبی مکرم صل الله علیه و آله و سلم نیز به کار رفت و در آیه­ ی 101 از سوره­ی بقره این­گونه فرمود: «رَ‌سُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ».

علاوه بر این که؛ آنچه بیان شد می ­تواند دلیلی بر تقدیم جمله ی «مِنْ عِندِ الله» بر «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ» نیز باشد.[2]



[1]. ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص344.

[2]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص496 و 497.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی