«وَ إِنَّهُ فىِ الأخِرَةِ لَمِنَ
الصَّالِحِین»؛ در قرآن کریم، صالح بودن به دو صورت اسناد داده شده
است:
الف) گاهی به «عمل» نسبت داده میشود،
چنانکه در آیه ی ۱۱۰ از سوره ی کهف می فرماید: «فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً».
ب) گاهی به «ذات و شخص» نسبت داده میشود،
چنانکه در آیه ی ۳۲ از سوره ی نور می فرماید: «وَ أنْکِحُوا الْأیامى مِنْکُمْ
وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ».
و آیه ی مورد بحث، از قبیل صورت دوم
است.
سؤال: فرق میان «صلاح در عمل» و «صلاح
در ذات» چیست؟
جواب: در این رابطه فرقهایی وجود دارد، از
جمله؛
۱. عمل صالح داشتن، أعم از آن است که هویت
ذاتِ عامل به اصلاح متقوّم باشد یا خیر، زیرا در هر لحظه احتمال لغزش و خطر در کار
است. اما کسی که صلاح، در ذات او رسوخ پیدا کرد هرگز در معرض خطر و لغزش قرار نمیگیرد.
۲. عمل صالح به انسان، ماده و لباسِ لیاقت
می بخشد؛
همانند لباس یک فرد نظامی که به جهت استحقاق و لیاقتش، به درجهی بالا نایل آمده
باشد. آدمی با عمل صالح، و مادهی صلاح خود را شایسته ی درجاتی- از قبیل درجهی
فائزین، مطیعین، مصلین و صابرین- کرده است، در حالی که صالحین یک طائفه ی مستقل
بوده و در قالب ماده و لباس در نمیآیند. بنابراین همانطور که انبیاء، صدیقین،
شهدا، و ... دارای یک فضیلت مستقل و مخصوص به خود هستند، صالحین نیز دارای یک
فضیلت مستقل و مخصوص به خود خواهند بود.
۳. عمل صالح تنها به ارادهی انسان متکی است
ولی صالح شدن، علاوه بر اراده ی انسان نیاز به توفیق و اعطاء الهی هم دارد. به
همین جهت است که فرد مسلمان از خداوند چنین می طلبد: «وَ أدْخِلْنىِ بِرَحْمَتِکَ
فىِ عِبَادِکَ الصَّلِحِین»«نمل/19»، و خداوند نیز این دعا را مستجاب نمود و
فرمود: «وَ أدْخَلْنَاهُمْ فىِ رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ
الصَّالِحِین»«انبیاء86».
۴. صالحین در دنیا و آخرت از امتیازات خاصی
برخوردارند، اما جزا و پاداش عمل صالح، آخرت و در محضر خدا خواهد بود. قرآن کریم
نیز در برخی از آیات خویش به این نکته اشاره کرده و می فرماید: صالحان هم در دنیا
و هم آخرت، از پاداش خاصی برخوردارند. به دو نمونه اشاره میشود:
نمونه ی نخست: با صالحان ازدواج کنید، چنانکه فرمود:
«وَ أنکِحُواْ الْأیَامَى مِنْکُم وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ»«نور/32».
نمونه ی دوم: اجر صالحان در دنیا و آخرت بوده و از
بهره های دنیوی و اُخروی برخوردارند، چنانکه فرمود: «وَ ءَاتَیْنَاهُ أجْرَهُ فىِ
الدُّنْیَا وَ إِنَّهُ فىِ الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِین»«عنکبوت/27». و نیز
فرمود: «وَ آتَیْناهُ فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ
الصَّالِحینَ»«نحل/122».
بنابراین، خدای تعالی در آیهی مورد بحث نیز حضرت
ابراهیم علیه السلام را در دنیا برای پیامبری
برگزید و در آخرت از افراد صالح نامید که این خود- جدای از اوصاف نبوت، و بنیانگذار
بودنِ کعبه و سایر اوصاف ایشان- یک فضیلت مستقل به شمار خواهد آمد.