«وَ لَمَّا
جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»؛ با عنایت
به جمله ی «مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ»، مقصود از «رَسُولٌ» در این
آیه، همان نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله است؛ آیه ی شریفه می فرماید: این رسول ما دو
خصوصیت دارد:
الف) «مِن عِندِ
الله» است؛ از سوی حضرت حق آمده است.
ب) «مُصَدّقٌ
لِمّا مَعَهُم» است؛ تصدیق کنندهی تورات و انجیل شما است.
2. تبیین
برخی از واژگانِ آیه
به صورت اجمال، برخی
از کلمات آیهی شریفه تبیین میشود:
الف) «نَبَذَ فَرِیقٌ
مِّنَ الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ»؛ مراد از «فَرِیقٌ»- به قرینه ی «اُوتُوا
الکِتَابِ»- علمای یهود است،
زیرا آنها مأمور بودند که حقایق را گفته و آن را کتمان نکنند، چنانکه آیه ی ۱۸۷
از سوره ی آل عمران به این مهم اشاره کرد و فرمود: «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ
لا تَکْتُمُونَهُ»، در حالی که چنین نکردند!
ب) «مِنَ الَّذِینَ
اُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ»؛ لفظِ «کِتابَ الله»، مفعولِ کلمهی
«نَبَذَ» است.
مقصود از «کِتابَ الله»، تورات،
انجیل
و یا قرآن
است.
ج) «وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ»؛
«وَرَاء» یعنی پشت سر، «ظُهُور»- جمعِ «ظَهْر»- به معنی «پشتها»
و کنایه از ترک عمل می کند. میفرماید: جمعی از آنان کتاب خدا را پشت سر انداختند،
به طوری که خود را به تجاهل و غفلت زدند، گویا اصلاً نمیدانند قرآن، حق و این
پیامبر مصداق بارز آیات تورات و انجیل است. یعنی همان صفاتی که در آن دو کتاب برای
پیامبر آخرالزمان نقل شده است، کاملاً بر این شخص منطبق است.