یهود، گروهی پیمانشکن و غیر قابل اعتماد در آیه ی 100 سوره ی بقره
«أ وَ کُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِیقٌ مِّنْهُم»؛ خدای تعالی- در ادامه ی آیه ی پیشین- در این آیه ی شریفه به یکى دیگر از اوصاف بسیار ناپسند گروهی از یهود پرداخته و آنان را عدهای پیمان شکن مینامد، گویا مسئله ی پیمان شکنی همواره و در طول تاریخ با آنها قرین بوده است.[1] از اینرو میفرماید: ایمان نیاوردن جمعی از یهود به این آیاتِ روشن، جای هیچگونه نگرانی نیست؛ زیرا ایمان یکی از مصادیق پیمان است، پیمانی که مؤمن با خدا و رسولش میبندد. و اما یهودیان؛ نه میشود به پیمانشان اعتماد کرد، چرا که هر گاه عهد و پیمانی بستند گروهی از آنان نقض پیمان کردند چندان که کفر یا پیمانشکنی عادت آنان شده است. و نه میتوان از آنان انتظار داشت که ایمان بیاورند چون به طور کلی اکثریت این گروه اهل پذیرش ایمان نیستند.
«نَبَذَهُ»؛- أی طَرَحَه[2] أو نَقَضَه[3] أو تَرکُ العَمَلِ بِه[4]- راغب در «مفردات» این واژه را به معنای انداختن چیزی از روی بیاعتنایی معنا کرده است.[5] یعنی جماعتی از یهود آن عهد را دور انداخته و نقض کردند؛ معلوم می شود عده ای به نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله ایمان آورده و آنگاه عهد خویش را نقض کرده و آن را انداختند!
[1]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج1، ص312.
[2]. آل غازى، عبدالقادر(1382هـ ق)ج5، ص63؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص25؛ محلى، جلال الدین و سیوطى، جلال الدین(1416هـ ق)ص18.
[3]. طریحی، فخر الدین بن محمد(1380هـ ش)ج3، ص188؛ عاملى، على بن حسین(1413هـ ق)ج1، ص129؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج1، ص146.
[4]. آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج1، ص335.
[5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص788.