بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

پندار باطل یهود و تنزیه خدا از شرک

چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۸ ق.ظ

«أمْ کُنتُمْ شُهَدَاءَ»؛ مرحوم طبرسی می­ فرماید: «أم» منقطعه و به معنای «بل» و «همزه­ی استفهام» می­ آید. گویا چنین گفته شده: «بَل أ کُنتُم شُهَدَاء».[1] همچنین؛ «أم» در این­جا به معنای «انکار» است؛ «أی مَا کُنتُم شُهَدَاء».[2] زیرا وقتی که کلام در مقام مناظره و احتجاج باشد متضمن معنای تقریر یا انکار است. می­ فرماید: آیا شما در آن زمان حاضر بودید؟ متضمن این سخن است که شما در آن زمان و به هنگام وصیت یعقوب علیه السلام  به فرزندانش قطعاً ‌در صحنه­ حاضر نبودید.

قرآن کریم همانند این سخن را نسبت به کسانی دارد که بعضی از غذاها را حرام و برخی دیگر را حلال می­کردند، در آن­جا نیز می­ فرماید: «أمْ کُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاکُمُ اللَّهُ بِهَذَا»«انعام/۱44». به این معنا که؛ شما در زمان تحلیل و تحریم- یعنی آن زمان که خداوند احکام حلال و حرام را بیان و توصیه می کرد- حضور نداشتید.

یکی از اعتقادات باطلِ یهود این بود که می­پنداشتند؛ خداوند در خلقت شریک داشت، بر این اساس به آنها نیز می­فرماید: آیا شما شاهد صحنه­ ی آفرینش بودید تا از کیفیت آن مطلع باشید؟! شما که در آن صحنه نبودید، پس چگونه برای خداوند ادعای شریک می­کنید؟ فرمود: «ما أشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الْأرْضِ وَ لا خَلْقَ أنْفُسِهِمْ وَ ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدا»«کهف/5۱».[3]



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص400؛ همچنین، ر.ک: اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص638؛ کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص244.

[2]. نیشابورى، محمود بن ابوالحسن(1415هـ ق)ج‏1، ص124؛ حجازى، محمد محمود(1413هـ ق)ج‏1، ص76 و ۷۷؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج‏1، ص170.

[3]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۷، ص۱۷۲ و ۱۷۳.

  • سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی