بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

فدک کجاست؟

طریحی در «مجمع البحرین» گفته است که: فدک قریه ای است از قراء یهود که تا مدینه دو منزل است و میان فدک و خیبر یک روز راه است.

و آن قریه را فدک نام گزاری کرده اند به اسم فدک، پسر حام ابن نوح؛ چه آن که فدک با  عیالش بعد از طوفان آنجا منزل کرده اند و او در آنجا آبادی نمود. پس چون  آن قریه و زمین اول آبادیش از فدک بوده، به همین اسم مسمی گردید.[1]



[1] مجمع البحرین ج5 ص283

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۵ ، ۰۷:۵۶
سعید شریف دینی

 

در کتاب «بحارالانوار» و «زینة المجالس» است که: هارون الرشید به امام موسی ابن جعفر علیه السلام عرض کرد که فدک را تحدید کن تا او را به شما واگذارم؛ چون که بر من مشخص است که در گرفتن آن بر اهل بیت ظلم کرده اند وحضرت رسالت پناه در حال حیات خود آن را به فاطمه بخشیده است.

امام موسی ابن جعفر علیه السلام فرمود: اگر من فدک را تحدید کنم تو را دل نخواهد داد که او را به من واگزاری هارون سوگند خورد که در این باب مضایقه نکنم امام فرمود:

حد اول- آن عدن است. رنگ صورت هارون از این متغیر گشت موسی ابن جعفر علیه السلام فرمود که.

حد دوم-آن سمرقند است رنگ صورت هارون زرد گشت و از غایب اضطراب به زبان آورد که حد سوم کدام است امام فرمودند که.

حد سوم- آن آفریقیه مغرب است . لون هارون از زردی به سرخی مایل گشت و از حد چهارم پرسید، امام فرمودند که:

حد چهارم- آن ارمینه است. رنگ صورت ههارون از سرخی به سیاهی مبدل شد و در غضب رفته. سر در پیش انداخت. آنگاه سر بر آورد و گفت: ای موسی! تو حدود مملکت را نام بردی یعنی ملک بنو فاطمه است و بنی عباس آن را به ظلم غصب و تصرف نموده اند. امام موسی ابن جعفر علیه السلام جواب داد: که من اول به تو گفتم که رضای تو به تسلیم حقوق اهل بیت مقرون نخواهد بود و تو نشنیدی، هارون کینه آن حضرت را در دل گرفت و کمر به قتل او بست.[1]



[1]  بحارالانوار ج48 ص144 روایت 20

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۵ ، ۰۷:۵۵
سعید شریف دینی