بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ

خدای عالم الغیب و الشهادة

«وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»؛ مقصود از جمله­ ی مزبور این است که خداوند از آنچه انجام می دهید بی­خبر نبوده و به سخنانِ نادرست و کردار زشتشان آگاه است، و شما را به سختترین عذاب و کیفر گرفتار خواهد نمود. بنابراین؛ او می­داند که شهادت را کتمان کردید.

حاصل آن که؛ جمله­ ی مذکور، تهدید[1] و وعید به عذاب است.[2] چنان­که در آیه­ ی 12 از سوره­ ی ابراهیم نیز می­فرماید:‌ «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأبْصار»، و نیز در آیه­ی 132 از سوره­ی انعام این­گونه فرمود: «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ».[3]



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص203؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص212؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص32.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص28؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص169؛ قاسمى، محمد جمال الدین‏(1418هـ ق)ج‏1، ص411.

[3]. موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص286.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

خدای عالم الغیب و الشهادة

پنجشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ

«وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»؛ مقصود از جمله­ ی مزبور این است که خداوند از آنچه انجام می دهید بی­خبر نبوده و به سخنانِ نادرست و کردار زشتشان آگاه است، و شما را به سختترین عذاب و کیفر گرفتار خواهد نمود. بنابراین؛ او می­داند که شهادت را کتمان کردید.

حاصل آن که؛ جمله­ ی مذکور، تهدید[1] و وعید به عذاب است.[2] چنان­که در آیه­ ی 12 از سوره­ ی ابراهیم نیز می­فرماید:‌ «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأبْصار»، و نیز در آیه­ی 132 از سوره­ی انعام این­گونه فرمود: «وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ».[3]



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص203؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص212؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1423هـ ق)ص32.

[2]. سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله‏(1419هـ ق)ص28؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص169؛ قاسمى، محمد جمال الدین‏(1418هـ ق)ج‏1، ص411.

[3]. موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص286.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی