بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

مسلمانان حقیقی، پیشگام در عبادت خالصانه

«وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»؛ جمله­ ی مزبور به شکل‌های دیگری نیز در قرآن کریم استعمال شده است؛ چنان­که در آیه­ ی 136 از همین سوره­ این­گونه فرمود: «وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون» و یا در آیه­ ی ۳۹ از سوره­ ی بقره نیز چنین فرمود: «وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُون»«بقره/39». این قبیل جملات، هویت واقعی مسلمانان را مکشوف و در صدد بیان این مهم است که مؤمنان حقیقی در پذیرش دین اسلام پیشگام بوده و از ظاهرسازی، تفرقه و اختلاف دوری می­کنند.[1]

حرف «واو» در این بخش از آیه، عاطفه بوده[2] و بر «مَنْ» عطف می­شود؛ یعنی چه رنگی است که با اتصاف به آن رنگ می­توان برای خدا خالصانه عبادت کرد؟ حال که هیچ رنگی به زیباییِ رنگ خدا نیست پس ما نیز تنها مُلَبَّس به رنگ الهی شده و او را می­پرستیم. لازم به ذکر است؛ بر اساس نظر بسیاری از مفسران، جمله­ ی مورد بحث به جمله­ی «آمَنَّا بِاللَّه» معطوف است.[3]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: همان، ص254 و 255.

[2]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص58؛ محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص280.

[3]. زمخشری، محمود(1407هـ ق)ج‏1، ص196؛ طنطاوى، سید محمد(1407هـ ق)ج‏1، ص287؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص84.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مسلمانان حقیقی، پیشگام در عبادت خالصانه

شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۰۰ ق.ظ

«وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»؛ جمله­ ی مزبور به شکل‌های دیگری نیز در قرآن کریم استعمال شده است؛ چنان­که در آیه­ ی 136 از همین سوره­ این­گونه فرمود: «وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون» و یا در آیه­ ی ۳۹ از سوره­ ی بقره نیز چنین فرمود: «وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُون»«بقره/39». این قبیل جملات، هویت واقعی مسلمانان را مکشوف و در صدد بیان این مهم است که مؤمنان حقیقی در پذیرش دین اسلام پیشگام بوده و از ظاهرسازی، تفرقه و اختلاف دوری می­کنند.[1]

حرف «واو» در این بخش از آیه، عاطفه بوده[2] و بر «مَنْ» عطف می­شود؛ یعنی چه رنگی است که با اتصاف به آن رنگ می­توان برای خدا خالصانه عبادت کرد؟ حال که هیچ رنگی به زیباییِ رنگ خدا نیست پس ما نیز تنها مُلَبَّس به رنگ الهی شده و او را می­پرستیم. لازم به ذکر است؛ بر اساس نظر بسیاری از مفسران، جمله­ ی مورد بحث به جمله­ی «آمَنَّا بِاللَّه» معطوف است.[3]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: همان، ص254 و 255.

[2]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص58؛ محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص197؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص280.

[3]. زمخشری، محمود(1407هـ ق)ج‏1، ص196؛ طنطاوى، سید محمد(1407هـ ق)ج‏1، ص287؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص84.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی