بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۳۷ ق.ظ

ولایت و تمسّک به اهل بیت علیهم السلام حقیقتِ صبغه­ ی الهی در آیه ی 138 سوره ی بقره

در ذیل آیه­ ی مورد بحث، دو دسته از روایات موجود است:

دسته­ ی اول می­ فرمایند: مقصود از «صِبغَة»، «اسلام» است.[1]

دسته­ ی دوم می­ فرمایند: مقصود از «صِبغَة» «معرفت امیرالمؤمنین علیه السلام  به ولایت ایشان در زمان میثاق» است.[2]

و البته بین هر دو دسته از روایات تعارضی نخواهد بود، زیرا معرفت داشتن نسبت به حضرت علی علیه السلام  و تمسک به ولایت ایشان، در واقع همان باطن و حقیقت اسلام است، چنان­که در حدیث شریف قدسی این­گونه می­خوانیم: «لا إِلَهَ إلا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أمِنَ مِنْ عَذَابِی فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛[3] دژ و حصن اسلام، مشروط به ولایت است، این، امکان­ پذیر نیست که ماده­­ ای وجود داشته باشد اما از عناصر ترکیبی، تهی باشد. همان­طور که عناصر ترکیب اسلام، عدالت، نبوت، ولایت و معاد است.



[1]. قمى، على بن ابراهیم(1404هـ ق)ج‏1، ص62؛ ابن بابویه، محمد بن على‏(1403هـ ق)النص، ص188؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص165.

[2]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص62؛ بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص339؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏3، ص281.

[3]. ابن بابویه، محمد بن على‏(1376هـ ش)ص235؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1404هـ ق)ج‏12، ص210؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏49، ص123.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

در ذیل آیه­ ی مورد بحث، دو دسته از روایات موجود است:

دسته­ ی اول می­ فرمایند: مقصود از «صِبغَة»، «اسلام» است.[1]

دسته­ ی دوم می­ فرمایند: مقصود از «صِبغَة» «معرفت امیرالمؤمنین علیه السلام  به ولایت ایشان در زمان میثاق» است.[2]

و البته بین هر دو دسته از روایات تعارضی نخواهد بود، زیرا معرفت داشتن نسبت به حضرت علی علیه السلام  و تمسک به ولایت ایشان، در واقع همان باطن و حقیقت اسلام است، چنان­که در حدیث شریف قدسی این­گونه می­خوانیم: «لا إِلَهَ إلا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أمِنَ مِنْ عَذَابِی فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أنَا مِنْ شُرُوطِهَا»؛[3] دژ و حصن اسلام، مشروط به ولایت است، این، امکان­ پذیر نیست که ماده­­ ای وجود داشته باشد اما از عناصر ترکیبی، تهی باشد. همان­طور که عناصر ترکیب اسلام، عدالت، نبوت، ولایت و معاد است.



[1]. قمى، على بن ابراهیم(1404هـ ق)ج‏1، ص62؛ ابن بابویه، محمد بن على‏(1403هـ ق)النص، ص188؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص165.

[2]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380هـ ق)ج‏1، ص62؛ بحرانى، هاشم بن سلیمان‏(1416هـ ق)ج‏1، ص339؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏3، ص281.

[3]. ابن بابویه، محمد بن على‏(1376هـ ش)ص235؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1404هـ ق)ج‏12، ص210؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج‏49، ص123.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی