بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۵۸ ق.ظ

وجه أحسن بودن و جذابیت رنگ خالصِ الهی

«وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»؛ کلمه­ ی «مَنْ»- استفهام انکاری[1]- مبتداء، «أحسَنُ»- اسم تفضیل[2]- خبر[3] و «صِبغَة» تمییز و منصوب است.[4] بنابراین، لحن آیه استفهامی و لکن به معنای انکار و نفی است. و لهذا می­ فرماید: چه رنگی از رنگ خداوند جذابتر، زیباتر و بهتر است؟ به معنای دیگر؛ هیچ رنگی زیباتر از رنگ الهی نیست، چرا که رنگ الهی یعنی دین خالص پروردگار و پرستش خالص توحیدی. این نکوئی، جذابیت و أحسن بودن از چند جهت است:

الف) از جهت «آفرینش»؛ چنان­که فرمود: «الَّذِى أحْسَنَ کُلَّ شَىْءٍ خَلَقَهُ»«سجده/7»، بر این اساس، زیباتر از این نظام هستی که آفریده ­ی خداوند است، وجود ندارد زیرا اگر زیباتر از آن ممکن بود خداوند آن را می­آفرید.

ب) از جهت «حکم و فرمان»؛ چنان­که فرمود: «وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِّقَوْمٍ یُوقِنُون»«مائده/50»، در این صورت، هیچ دین و مکتبی به زیبایی امر و حکم خداوند نیست.

ج) از جهت «دین و مجموعه­ ی قوانین»؛ چنان­که فرمود: «وَ مَنْ أحْسَنُ دِیناً مِّمَّنْ أسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِن»«نساء/125»، رمز و راز حصر زیبایی در دین، این است که دین الهی مایه­ ی تزکیه­ ی نفس و شکوفایی فطرت و عقل است. و لکن رنگی که غیر الهی باشد تنها مایه­ ی فریب و تدلیس نفس است، چنان­که فرمود: «وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا»«شمس/10».[5]



[1]. خسروانى، على رضا(1390هـ ق)ج‏1، ص181؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏1، ص184؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص16۸.

[2]. همان؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص280.

[3]. عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص41؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص321؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص395.

[4]. مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص207؛ نجفی خمینی، محمد جواد(1398هـ ق)ج‏1، ص300؛ عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص41.

[5]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص254-252.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

وجه أحسن بودن و جذابیت رنگ خالصِ الهی

شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۵۸ ق.ظ

«وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»؛ کلمه­ ی «مَنْ»- استفهام انکاری[1]- مبتداء، «أحسَنُ»- اسم تفضیل[2]- خبر[3] و «صِبغَة» تمییز و منصوب است.[4] بنابراین، لحن آیه استفهامی و لکن به معنای انکار و نفی است. و لهذا می­ فرماید: چه رنگی از رنگ خداوند جذابتر، زیباتر و بهتر است؟ به معنای دیگر؛ هیچ رنگی زیباتر از رنگ الهی نیست، چرا که رنگ الهی یعنی دین خالص پروردگار و پرستش خالص توحیدی. این نکوئی، جذابیت و أحسن بودن از چند جهت است:

الف) از جهت «آفرینش»؛ چنان­که فرمود: «الَّذِى أحْسَنَ کُلَّ شَىْءٍ خَلَقَهُ»«سجده/7»، بر این اساس، زیباتر از این نظام هستی که آفریده ­ی خداوند است، وجود ندارد زیرا اگر زیباتر از آن ممکن بود خداوند آن را می­آفرید.

ب) از جهت «حکم و فرمان»؛ چنان­که فرمود: «وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِّقَوْمٍ یُوقِنُون»«مائده/50»، در این صورت، هیچ دین و مکتبی به زیبایی امر و حکم خداوند نیست.

ج) از جهت «دین و مجموعه­ ی قوانین»؛ چنان­که فرمود: «وَ مَنْ أحْسَنُ دِیناً مِّمَّنْ أسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِن»«نساء/125»، رمز و راز حصر زیبایی در دین، این است که دین الهی مایه­ ی تزکیه­ ی نفس و شکوفایی فطرت و عقل است. و لکن رنگی که غیر الهی باشد تنها مایه­ ی فریب و تدلیس نفس است، چنان­که فرمود: «وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا»«شمس/10».[5]



[1]. خسروانى، على رضا(1390هـ ق)ج‏1، ص181؛ حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏1، ص184؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص16۸.

[2]. همان؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص280.

[3]. عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص41؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص321؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص395.

[4]. مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص207؛ نجفی خمینی، محمد جواد(1398هـ ق)ج‏1، ص300؛ عکبرى، عبدالله بن الحسین‏(1419هـ ق)ص41.

[5]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص254-252.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی