بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۴ ب.ظ

همواره و در همه­ ی حالات، قرین اسلام بودن

«فَلا تَمُوتُنَّ إلا وَ أنتُم مُّسْلِمُونَ»؛ حرف فاء در «فَلا تَمُوتُنَّ» برای تفریع، و لهذا جمله­ ی مزبور تفریعیه است.[1] همچنین، کلمه­ ی «لا تَمُوتُنَّ» صیغه­ی جمعِ مخاطب- نهی ارشادی[2]- از فعل مضارع و با نون تأکید است[3] و چنین معنای می­شود: «پس نباید که بمیرید». همچنین؛ واو در «وَ أنتُم» حالیه و «أنتُم» مبتدا، «مُسلمِوُن» خبر آن و جمله­­ی حالیه است. اصل جمله چنین است: «لا تَمُوتُنَّ إلّا مُسلِمین».[4]

مرگ و حیات از امور غیر اختیاری بشر به شمار می­رود و نهی از امر غیر اختیاری جایز نیست، بلکه تکلیف باید متوجه امر اختیاری شود؛ بنابراین، بازگشت امر غیر اختیاری به اختیار خواهد بود و آن اختیار، اسلام می­باشد. همواره با اسلام باشید تا هر زمان که مرگ شما را در نوردید در حال اسلام و تسلیم بوده باشید. پس نهیِ این آیه، از ترک اسلام است تا هر زمان که مرگ شما در بر گرفت با اسلامِ شما مقرون گردد.



[1]. ر.ک: داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص118؛ همچنین، ر.ک: حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص363.

[2]. همان.

[3]. مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص187.

[4]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص474؛ راوندى، قطب الدین سعید(1405هـ ق)ج‏2، ص316.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

همواره و در همه­ ی حالات، قرین اسلام بودن

سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۴ ب.ظ

«فَلا تَمُوتُنَّ إلا وَ أنتُم مُّسْلِمُونَ»؛ حرف فاء در «فَلا تَمُوتُنَّ» برای تفریع، و لهذا جمله­ ی مزبور تفریعیه است.[1] همچنین، کلمه­ ی «لا تَمُوتُنَّ» صیغه­ی جمعِ مخاطب- نهی ارشادی[2]- از فعل مضارع و با نون تأکید است[3] و چنین معنای می­شود: «پس نباید که بمیرید». همچنین؛ واو در «وَ أنتُم» حالیه و «أنتُم» مبتدا، «مُسلمِوُن» خبر آن و جمله­­ی حالیه است. اصل جمله چنین است: «لا تَمُوتُنَّ إلّا مُسلِمین».[4]

مرگ و حیات از امور غیر اختیاری بشر به شمار می­رود و نهی از امر غیر اختیاری جایز نیست، بلکه تکلیف باید متوجه امر اختیاری شود؛ بنابراین، بازگشت امر غیر اختیاری به اختیار خواهد بود و آن اختیار، اسلام می­باشد. همواره با اسلام باشید تا هر زمان که مرگ شما را در نوردید در حال اسلام و تسلیم بوده باشید. پس نهیِ این آیه، از ترک اسلام است تا هر زمان که مرگ شما در بر گرفت با اسلامِ شما مقرون گردد.



[1]. ر.ک: داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص118؛ همچنین، ر.ک: حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص363.

[2]. همان.

[3]. مصطفوی، حسن(1380هـ ش)ج‏2، ص187.

[4]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص474؛ راوندى، قطب الدین سعید(1405هـ ق)ج‏2، ص316.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی