بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۱۸ ق.ظ

بهترین و برترین انتخاب­

«وَ لَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فىِ الدُّنْیَا»؛ کلمه­ی «إصطَفی» فعل ماضی از باب افتعال[1] که ریشه­ ی آن «صَفْوَ، صَفَا»[2] است؛ وقتی گفته می­ شود: «صَفْوَةُ کُلِّ شی‏ءٍ» یعنی «خالِصُهُ من صَفْوَةِ المالِ و صَفْوَةِ الإِخَاء»،[3] یعنی خالص و چکیده و پالایش شده از هر چیزی،[4] به طوری که ذره­ ای از ناخالصی در آن وجود ندارد، از این رو ضد این لفظ، کدورت است.[5]

وقتی که کلمه­ ی «صَفْوَ» به باب افتعال می­رود به معنای برگزیدن، و صاف و خالصِ از هر چیزی است که از روی شوق و قصد باشد. بنابراین به نظر می­رسد؛ کلمه­ ی مزبور از نظر معنا با «اختیار» و «اجتباء» مرادف است با این تفاوت که اختیار و اجتباء، یک معنای عام است، یعنی بر مطلق اختیار و انتخاب اطلاق می­شود، و لکن درون کلمه­ ی «إصطَفَینا» یک نوع محتوای دارای خلوص، با همراه شوق و قصد نهفته است.

به عنوان مثال؛ باغبان در قسمتی از زمین دانه­ ی گلی می­کارد تا بعد از رشد و شکفته شدن، آنها را به گلخانه منتقل و در معرض نمایش دیگران درآورد، آنگاه وقتی که این گل­ها سر از خاک برداشته و شروع به شکفتن کردن، تعدادی از گل­های زیبا و مرغوب را که از همه بهتر شده­ اند، دست چین کرده و برای نمایش و عرضه، به گلخانه می­آورد.

آری، خداوند نیز در میان گل­های عالم، آن گل و نهال زیبا، با طراوت و ماندنی را إصطفا کرده و به بشریت عرضه می­دارد.

بنابراین، حکمت برگزیدن ابراهیم علیه السلام  از میان انسان­ها، مقام تسلیم و عبودیت او بوده است. و دین هم غیر از تسلیم محض خدا بودن چیز دیگر نیست، چنان­که آیه­ ی ۱۹ از سور­ی آل عمران به این مهم اشاره و می­ فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلامُ».



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص118؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص363؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏5، ص93.

[2]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏2، ص471؛ همچنین، ر.ک: اب‍ن‌ م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏14، ص462.

[3]. همان؛ همچنین، ر.ک: مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏6، ص257.

[4]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص487؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص599؛ ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص320.

[5]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏6، ص258.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بهترین و برترین انتخاب­

پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۱۸ ق.ظ

«وَ لَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فىِ الدُّنْیَا»؛ کلمه­ی «إصطَفی» فعل ماضی از باب افتعال[1] که ریشه­ ی آن «صَفْوَ، صَفَا»[2] است؛ وقتی گفته می­ شود: «صَفْوَةُ کُلِّ شی‏ءٍ» یعنی «خالِصُهُ من صَفْوَةِ المالِ و صَفْوَةِ الإِخَاء»،[3] یعنی خالص و چکیده و پالایش شده از هر چیزی،[4] به طوری که ذره­ ای از ناخالصی در آن وجود ندارد، از این رو ضد این لفظ، کدورت است.[5]

وقتی که کلمه­ ی «صَفْوَ» به باب افتعال می­رود به معنای برگزیدن، و صاف و خالصِ از هر چیزی است که از روی شوق و قصد باشد. بنابراین به نظر می­رسد؛ کلمه­ ی مزبور از نظر معنا با «اختیار» و «اجتباء» مرادف است با این تفاوت که اختیار و اجتباء، یک معنای عام است، یعنی بر مطلق اختیار و انتخاب اطلاق می­شود، و لکن درون کلمه­ ی «إصطَفَینا» یک نوع محتوای دارای خلوص، با همراه شوق و قصد نهفته است.

به عنوان مثال؛ باغبان در قسمتی از زمین دانه­ ی گلی می­کارد تا بعد از رشد و شکفته شدن، آنها را به گلخانه منتقل و در معرض نمایش دیگران درآورد، آنگاه وقتی که این گل­ها سر از خاک برداشته و شروع به شکفتن کردن، تعدادی از گل­های زیبا و مرغوب را که از همه بهتر شده­ اند، دست چین کرده و برای نمایش و عرضه، به گلخانه می­آورد.

آری، خداوند نیز در میان گل­های عالم، آن گل و نهال زیبا، با طراوت و ماندنی را إصطفا کرده و به بشریت عرضه می­دارد.

بنابراین، حکمت برگزیدن ابراهیم علیه السلام  از میان انسان­ها، مقام تسلیم و عبودیت او بوده است. و دین هم غیر از تسلیم محض خدا بودن چیز دیگر نیست، چنان­که آیه­ ی ۱۹ از سور­ی آل عمران به این مهم اشاره و می­ فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلامُ».



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏3، ص118؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص363؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏5، ص93.

[2]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏2، ص471؛ همچنین، ر.ک: اب‍ن‌ م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏14، ص462.

[3]. همان؛ همچنین، ر.ک: مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏6، ص257.

[4]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص487؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص599؛ ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص320.

[5]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏6، ص258.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی