بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۸ ب.ظ

مقصود از «ملّة» در آیه­ ی 130 سوره ی بقره

«عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِیمَ»؛ مقصود از «ملّة»، «دین اسلام» است؛[1] زیرا اولا: هر قومی راه و روش عبادیِ ویژه ­ای برای خود داشت، چنان­که در آیه­ ی ۶۷ از سوره ­ی حج می­فرماید: «لِکُلِّ اُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً». و در آیه­ ی 48 از سوره­ ی مائده نیز چنین فرمود: «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجا».

ثانیاً‌: ابراهیم علیه السلام  از خداوند خواست که آئین حج را به او نشان دهد، چنان­که آیه­ ی ۱۲۸ از سوره ­ی بقره به این مطلب اشاره کرده و می­ فرماید: «وَ أرِنَا مَنَاسِکَنَا». و خداوند نیز جناب جبرئیل علیه السلام  را فرستاد تا به ایشان تعلیم حج نماید. بر این اساس، حج امروزی به حج ابراهیمی معروف شد.

با پیوند این دو نکته، به ضمیمه­ی آیه­ ی «وَ مَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْاسْلَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ»«آل­ عمران/85»، نتیجه چنین می­شود که ملت ابراهیم علیه السلام  همان دین ابراهیم یعنی «اسلام» بود.

ثالثاً: اگر دو مطلب گذشته هم نبود، آیه ­ی 67 از سوره­ی آل­عمران به تنهایی بر اثبات مطلوب کافی بود؛ چنان­که فرمود: «مَا کانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیّاً وَ لا نَصْرَانِیّاً وَ لکِن کانَ حَنِیفاً مُّسْلِماً».[2]



[1]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص371؛ ر.ک: بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین(1361هـ ش)ج‏3، ص186؛ همچنین، ر.ک: حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص360.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)‌ج۱، ص۱۱۹-۱۱۷.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «ملّة» در آیه­ ی 130 سوره ی بقره

سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۸ ب.ظ

«عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِیمَ»؛ مقصود از «ملّة»، «دین اسلام» است؛[1] زیرا اولا: هر قومی راه و روش عبادیِ ویژه ­ای برای خود داشت، چنان­که در آیه­ ی ۶۷ از سوره ­ی حج می­فرماید: «لِکُلِّ اُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَکاً». و در آیه­ ی 48 از سوره­ ی مائده نیز چنین فرمود: «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجا».

ثانیاً‌: ابراهیم علیه السلام  از خداوند خواست که آئین حج را به او نشان دهد، چنان­که آیه­ ی ۱۲۸ از سوره ­ی بقره به این مطلب اشاره کرده و می­ فرماید: «وَ أرِنَا مَنَاسِکَنَا». و خداوند نیز جناب جبرئیل علیه السلام  را فرستاد تا به ایشان تعلیم حج نماید. بر این اساس، حج امروزی به حج ابراهیمی معروف شد.

با پیوند این دو نکته، به ضمیمه­ی آیه­ ی «وَ مَن یَبْتَغِ غَیْرَ الْاسْلَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ»«آل­ عمران/85»، نتیجه چنین می­شود که ملت ابراهیم علیه السلام  همان دین ابراهیم یعنی «اسلام» بود.

ثالثاً: اگر دو مطلب گذشته هم نبود، آیه ­ی 67 از سوره­ی آل­عمران به تنهایی بر اثبات مطلوب کافی بود؛ چنان­که فرمود: «مَا کانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیّاً وَ لا نَصْرَانِیّاً وَ لکِن کانَ حَنِیفاً مُّسْلِماً».[2]



[1]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص371؛ ر.ک: بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین(1361هـ ش)ج‏3، ص186؛ همچنین، ر.ک: حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص360.

[2]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)‌ج۱، ص۱۱۹-۱۱۷.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۲
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی