بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۶ ب.ظ

اصول و مراتب اسلام

«رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ»؛ اسلام بر سه اصل و مرتبه استوار است:

الف) اسلام به معنای دین- نه به معنای فعل قلبی و قالبیِ انسان- عین دین است؛ نه چیزی جدای از آن. چنان­که فرمود: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»«آل­عمران/19»، و البته برای این دین مراتبی- از قبیل ظاهر، باطن و ...- خواهد بود که همین مراتب برای اسلام نیز متصور و محقق است.

ب) اسلام به معنای فعل جانح ه­ای و جارح ه­ای که از انسان صادر می­ شود؛ این مرحله دارای دو درجه­ ی نازل و عالیه است:

درجه­ ی نازله­ ی آن، اقرار و اعتراف به توحید، نبوت و معاد است؛ که آثاری همچون حرمت جان ومال، جواز نکاح، طهارت ظاهری و امثال اینها بر مرتبه­ ی فوق مترتب می­شود. یعنی درجه­ ای که هنوز اسلام در دل و روح انسان نفوذ نکرده است. چنان­که فرمود: «قالَتِ الْأعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ»«حجرات/14».

و درجه­ ی عالیه­ ی آن، مقام تسلیم و انقیاد تامّ و کامل است؛ که در این حالت بین اسلام و ایمان اتّحاد برقرار می­شود. چنان­که فرمود: «فَأخْرَجْنَا مَن کاَنَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ * فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیْرَ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ»«ذاریات/36-35». در این شریفه، بدان جهت که مسلمین همان مؤمنین­ اند پس اسلام نیز همان ایمان است.

بی ­تردید؛ معنا و مرتبه­ ی ظاهری اسلام هرگز مراد و مطلوب حضرت ابراهیم علیه السلام نخواهد بود، زیرا چگونه ممکن است مرتبه­ ی نازله­ی فوق، متعلقِ دعاهایی باشد که آن حضرت هنگام تجدید بنای کعبه و برگزاری حج از لسان مبارک خویش نازل می­کرد. بلکه آنچه مورد طلب و مقصودِ نظر است همان مرتبه­ ی عالیه و مقام تسلیم و انقیاد تامّ خواهد بود.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص69-66؛ همچنین، ر.ک: طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص204.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

اصول و مراتب اسلام

پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۶ ب.ظ

«رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ»؛ اسلام بر سه اصل و مرتبه استوار است:

الف) اسلام به معنای دین- نه به معنای فعل قلبی و قالبیِ انسان- عین دین است؛ نه چیزی جدای از آن. چنان­که فرمود: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»«آل­عمران/19»، و البته برای این دین مراتبی- از قبیل ظاهر، باطن و ...- خواهد بود که همین مراتب برای اسلام نیز متصور و محقق است.

ب) اسلام به معنای فعل جانح ه­ای و جارح ه­ای که از انسان صادر می­ شود؛ این مرحله دارای دو درجه­ ی نازل و عالیه است:

درجه­ ی نازله­ ی آن، اقرار و اعتراف به توحید، نبوت و معاد است؛ که آثاری همچون حرمت جان ومال، جواز نکاح، طهارت ظاهری و امثال اینها بر مرتبه­ ی فوق مترتب می­شود. یعنی درجه­ ای که هنوز اسلام در دل و روح انسان نفوذ نکرده است. چنان­که فرمود: «قالَتِ الْأعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ»«حجرات/14».

و درجه­ ی عالیه­ ی آن، مقام تسلیم و انقیاد تامّ و کامل است؛ که در این حالت بین اسلام و ایمان اتّحاد برقرار می­شود. چنان­که فرمود: «فَأخْرَجْنَا مَن کاَنَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ * فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیْرَ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ»«ذاریات/36-35». در این شریفه، بدان جهت که مسلمین همان مؤمنین­ اند پس اسلام نیز همان ایمان است.

بی ­تردید؛ معنا و مرتبه­ ی ظاهری اسلام هرگز مراد و مطلوب حضرت ابراهیم علیه السلام نخواهد بود، زیرا چگونه ممکن است مرتبه­ ی نازله­ی فوق، متعلقِ دعاهایی باشد که آن حضرت هنگام تجدید بنای کعبه و برگزاری حج از لسان مبارک خویش نازل می­کرد. بلکه آنچه مورد طلب و مقصودِ نظر است همان مرتبه­ ی عالیه و مقام تسلیم و انقیاد تامّ خواهد بود.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج7، ص69-66؛ همچنین، ر.ک: طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص204.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی