بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ

دعای مستمر حضرت ابراهیم و اسماعیل

«رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»؛ این جمله حکایت از دعای حضرت ابراهیم و اسماعیل دارد. و نیازی هم نبود که از واژه­ ی «قالا» یا «یَقُولان» استفاده شود چنان­که در آیه­ ی 23 و 24 از سوره­ی رعد نیز می­ فرماید: «و َالْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِّن کُلِّ بَابٍ * سَلامٌ عَلَیْکُم»؛ «أی؛ یقولون سَلامٌ عَلَیْکُم»، و یا آیه­ ی 93 از سوره­ ی انعام که می­فرماید: «وَ الْمَلائِکَةُ بَاسِطُو أیْدِیهِمْ أخْرِجُوا أنفُسَکُمُ»؛ «أی؛ یقولون أخْرِجُوا أنفُسَکُمُ»، در حالی که واژه­ ی «یقولون» استعمال نشد.[1]

سؤال: حکمت این نکته چه بود که از استعمال دو واژه­ ی «قالا» یا «یَقُولان» پرهیز شد؟

جواب: سرّش این است که زمزمه­ی حضرت ابراهیم و اسماعیل  از شروع تا پایان این دعا بود که به طور مستمر می­گفتند: «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا»؛[2] شاهد این سخن، کلمه­ ی «یرفَع» می­باشد که فعل مضارع بوده و دالّ بر استمرار است. بنابراین، چنین نبود که این دعا را تنها پس از اتمام ساختمان کعبه به زبان آورده باشند، بلکه همواره و به طور مستمر دعای مزبور را زم‍زمه می­ نمودند.



[1]. طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص195؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏2، ص552؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص389.

[2]. ر.ک: طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص430.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

دعای مستمر حضرت ابراهیم و اسماعیل

سه شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ

«رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»؛ این جمله حکایت از دعای حضرت ابراهیم و اسماعیل دارد. و نیازی هم نبود که از واژه­ ی «قالا» یا «یَقُولان» استفاده شود چنان­که در آیه­ ی 23 و 24 از سوره­ی رعد نیز می­ فرماید: «و َالْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِّن کُلِّ بَابٍ * سَلامٌ عَلَیْکُم»؛ «أی؛ یقولون سَلامٌ عَلَیْکُم»، و یا آیه­ ی 93 از سوره­ ی انعام که می­فرماید: «وَ الْمَلائِکَةُ بَاسِطُو أیْدِیهِمْ أخْرِجُوا أنفُسَکُمُ»؛ «أی؛ یقولون أخْرِجُوا أنفُسَکُمُ»، در حالی که واژه­ ی «یقولون» استعمال نشد.[1]

سؤال: حکمت این نکته چه بود که از استعمال دو واژه­ ی «قالا» یا «یَقُولان» پرهیز شد؟

جواب: سرّش این است که زمزمه­ی حضرت ابراهیم و اسماعیل  از شروع تا پایان این دعا بود که به طور مستمر می­گفتند: «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا»؛[2] شاهد این سخن، کلمه­ ی «یرفَع» می­باشد که فعل مضارع بوده و دالّ بر استمرار است. بنابراین، چنین نبود که این دعا را تنها پس از اتمام ساختمان کعبه به زبان آورده باشند، بلکه همواره و به طور مستمر دعای مزبور را زم‍زمه می­ نمودند.



[1]. طیب، سید عبدالحسین‏(1378هـ ش)ج‏2، ص195؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏2، ص552؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص389.

[2]. ر.ک: طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر(1412هـ ق)ج‏1، ص430.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی