بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ

هواپرستیِ یهود و نصاری در آیه ی 120 سوره ی بقره

«وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أهْواءَهُمْ»؛ واژه­ ی «الْهَوَی» به معنای میل نفس به سوی شهوات است؛ و لهذا واژه­ ی مزبور برای نفْسی به کار می­رود که به سوی شهوات میل داشته باشد.[1] جمعِ این کلمه نیز «أهوَاء» و به معنای «خواسته­ های شهوانی» است. بنابراین، آیه­ ی شریفه در صدد بیانِ سرچشمه­ ی خواسته­ های یهود و نصاری است که ریشه در جهل و هوس، شهوت و امور باطل دارد. زیرا هوی، نتیجه ­ی شهوت و داعی ضلالت است چنان­که این رذیله را وصف کفار قرار داد و فرمود: «أ فَرَأیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه»«جاثیه/۲۳».[2]



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص849.

[2]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص339؛ همچنین، ر.ک: ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص620.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

هواپرستیِ یهود و نصاری در آیه ی 120 سوره ی بقره

يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ

«وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أهْواءَهُمْ»؛ واژه­ ی «الْهَوَی» به معنای میل نفس به سوی شهوات است؛ و لهذا واژه­ ی مزبور برای نفْسی به کار می­رود که به سوی شهوات میل داشته باشد.[1] جمعِ این کلمه نیز «أهوَاء» و به معنای «خواسته­ های شهوانی» است. بنابراین، آیه­ ی شریفه در صدد بیانِ سرچشمه­ ی خواسته­ های یهود و نصاری است که ریشه در جهل و هوس، شهوت و امور باطل دارد. زیرا هوی، نتیجه ­ی شهوت و داعی ضلالت است چنان­که این رذیله را وصف کفار قرار داد و فرمود: «أ فَرَأیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواه»«جاثیه/۲۳».[2]



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص849.

[2]. میبدى، رشید الدین احمد(1371هـ ش)ج‏1، ص339؛ همچنین، ر.ک: ابیارى، ابراهیم(1405هـ ق)ج‏8، ص620.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی