بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۳۰ ق.ظ

ممنوعیّت سازش با دشمن در حوزه­ ی دین در آیه ی 120 سوره ی بقره

«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»؛ ‌ابن عباس می­گوید: یهود و نصاری پیشنهاد داده بودند که به پیامبر اسلام صل الله علیه و آله بگوئید: به سمت قبله­ ی آنان نماز بگذارد[1] تا این که اختلافات میان مسلمین و آنها برداشته شود.

این پیشنهاد، ظاهری خوب و سازنده داشت زیرا وحدت را در میان جامعه حاکم می‌کرد و ای چه بسا عده­ای از کوته­ نظرانِ مسلمان نیز قبول داشتند که این کار انجام شود. اما با نزول آیه­ ی مورد بحث، بر قلب مقدس نبی اکرم صل الله علیه و آله مرهم و فصل الخطابی بود بر همه ­ی این مسائل که ایشان را از هر گونه سازشی- با این کیفیت- برحذر می­داشت. چرا که رضا، مودّت و محبّت، تنها بر پایه­ ی یک محورِ اساسی و جامع به نام «اسلام» است که شکل می­گرفت. و هدف مقدس پیامبر اسلام صل الله علیه و آله نیز همین بود؛ آن حضرت- بر اساس رسالتی که بر دوش خویش احساس می­ کرد- تمام توانِ و سعیِ خود را به کار می­گرفت تا آنها دین مقدس اسلام را- به عنوان یک محور و اصلِ جامع- قبول و به آن متعهد شوند. چنان­که در آیه ­ی ۸۵ از سوره­ ی آل عمران نیز به این هدف عظیم اشاره و این­گونه فرمود: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ». اما مشکلِ بزرگ آن­جا بود که این عده دست از شریعتِ منسوخِ خویش بر نمی­داشتند بلکه- به گواهی آیه­ ی مورد بحث- پا را فراتر گذارده، دوست داشتند نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله هم از دین آنها پیروی کند! به بیان دیگر؛ از نگاه یهود و نصاری، صلح، همبستگی، وحدت اجتماعی و مسائلی از این قبیل... با کناره گرفتن و دست برداشتن از اسلام متحقق می­شد و مورد علاقه­ ی آنان بود.



[1]. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص266؛ همچنین، ر.ک: سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بکر(1404هـ ق)ج‏1، ص111؛ و نیز، ر.ک: مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص121.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»؛ ‌ابن عباس می­گوید: یهود و نصاری پیشنهاد داده بودند که به پیامبر اسلام صل الله علیه و آله بگوئید: به سمت قبله­ ی آنان نماز بگذارد[1] تا این که اختلافات میان مسلمین و آنها برداشته شود.

این پیشنهاد، ظاهری خوب و سازنده داشت زیرا وحدت را در میان جامعه حاکم می‌کرد و ای چه بسا عده­ای از کوته­ نظرانِ مسلمان نیز قبول داشتند که این کار انجام شود. اما با نزول آیه­ ی مورد بحث، بر قلب مقدس نبی اکرم صل الله علیه و آله مرهم و فصل الخطابی بود بر همه ­ی این مسائل که ایشان را از هر گونه سازشی- با این کیفیت- برحذر می­داشت. چرا که رضا، مودّت و محبّت، تنها بر پایه­ ی یک محورِ اساسی و جامع به نام «اسلام» است که شکل می­گرفت. و هدف مقدس پیامبر اسلام صل الله علیه و آله نیز همین بود؛ آن حضرت- بر اساس رسالتی که بر دوش خویش احساس می­ کرد- تمام توانِ و سعیِ خود را به کار می­گرفت تا آنها دین مقدس اسلام را- به عنوان یک محور و اصلِ جامع- قبول و به آن متعهد شوند. چنان­که در آیه ­ی ۸۵ از سوره­ ی آل عمران نیز به این هدف عظیم اشاره و این­گونه فرمود: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ». اما مشکلِ بزرگ آن­جا بود که این عده دست از شریعتِ منسوخِ خویش بر نمی­داشتند بلکه- به گواهی آیه­ ی مورد بحث- پا را فراتر گذارده، دوست داشتند نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله هم از دین آنها پیروی کند! به بیان دیگر؛ از نگاه یهود و نصاری، صلح، همبستگی، وحدت اجتماعی و مسائلی از این قبیل... با کناره گرفتن و دست برداشتن از اسلام متحقق می­شد و مورد علاقه­ ی آنان بود.



[1]. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد بن ابراهیم‏(1422هـ ق)ج‏1، ص266؛ همچنین، ر.ک: سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بکر(1404هـ ق)ج‏1، ص111؛ و نیز، ر.ک: مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص121.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی