بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ إِذَا قَضىَ أمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُن فَیَکُون»؛ افعال خدای تعالی با انسان متفاوت است؛ زیرا فعلِ انسان تدریجی الحصول است در حالی که افعال حق تعالی تدریج نمی‌پذیرد، یعنی از مقدمات تدریجی حاصل نمی‌شود زیرا هر آنچه که او اراده کرده و به ایجاد هر چیزی فرمان دهد بدون کوچکترین توقف و امتناعی، پدید خواهد آمد.

بر این اساس، اتّخاذ ولد نسبت به کسی تصور دارد که برای دستیابی به مقصود خود از مبادی و مقدماتی عبور می‌کند که آن مقدمات به تدریج و ترتیب و طیِ مهلتی خاص تحقق می‌یابد، نه خدایی که هرچه را اراده کند بدون توقف و امتناع پدید می‌آید.[1]

حاصل آن که؛ با یک نگاه عالمانه و دقیق به نکاتی که در  همین آیه - بیان شد، و چیدن آنها در کنار یکدیگر ما را به این حقیقت رهنمون خواهد نمود که؛ إسنادِ إتّخاذِ ولد به خداوند سبحان نه تنها عقیده­ای پوچ و باطل است بلکه این سخن، فرض ذهنی هم نداشته و ذاتاْ ممتنع است.



[1]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص۳۲۳.

  • سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • زیباست
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی