بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۸ ق.ظ

ملکیتِ تکوینی و حقیقی از آنِ خدای سبحان

«بَلْ لَهُ مَا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأرْضِ»؛ چگونه می­توان تصور نمود آن خدای هستی­ بخش و هستی آفرین که با آفرینش خود جاندار و بی­جان را مصنوع و مخلوق خود کرده، مالکیتِ تکوینی و حقیقیِ کون و مکان از آنِ اوست، اکنون به انتخاب فرزند بپردازد؟! به بیان دیگر؛ چگونه می­توان مالکیت انسان و ملکیت خدای سبحان را از یک زاویه نگریست؟! در حالی که ملکیت حق تعالی قابل غصب و گریز نبوده، هیچ مملوکی نتواند در برابر مالکِ آسمان­ها و زمین کوچکترین تمردی از خود نشان دهد.

بلکه اگر ملکیتی- أعم از تکوینی و یا ظاهری و اعتباری- هم برای انسان تصور می­ شود، با بسیاری از عوامل بیرون و درونی قابل إرتفاع است. چنان­که چشم و گوش انسان، ملکِ تکوینی اوست و روحِ آدمی بر آن سیطره دارد، لکن ممکن است عوامل قاهری همچون؛ سحر، شعبده، کهانت و مانند آن در چشم و گوش بشر تصرف کرده و نگذارد او بر چشم و گوش خود سیطره داشته باشد. و یا عوامل بیرونی شئ یا اشیاءِ تحت تصرفش را غصب کرده و بربایند. بنابراین مِلکیت فوق، تنها از سوی خدای سبحان و به رسم أمانت، تحویل انسان شده است نه آن که به او تفویض شده باشد.

و حال آن که مالکیت حق تعالی بر جهان و جمیع مخلوقات خویش هرگز قابل سلب نبوده و هیچ عاملی نتواند این مالکیت را قبض یا زایل کند.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۱۲ و ۳۱۳.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

ملکیتِ تکوینی و حقیقی از آنِ خدای سبحان

سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۸ ق.ظ

«بَلْ لَهُ مَا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأرْضِ»؛ چگونه می­توان تصور نمود آن خدای هستی­ بخش و هستی آفرین که با آفرینش خود جاندار و بی­جان را مصنوع و مخلوق خود کرده، مالکیتِ تکوینی و حقیقیِ کون و مکان از آنِ اوست، اکنون به انتخاب فرزند بپردازد؟! به بیان دیگر؛ چگونه می­توان مالکیت انسان و ملکیت خدای سبحان را از یک زاویه نگریست؟! در حالی که ملکیت حق تعالی قابل غصب و گریز نبوده، هیچ مملوکی نتواند در برابر مالکِ آسمان­ها و زمین کوچکترین تمردی از خود نشان دهد.

بلکه اگر ملکیتی- أعم از تکوینی و یا ظاهری و اعتباری- هم برای انسان تصور می­ شود، با بسیاری از عوامل بیرون و درونی قابل إرتفاع است. چنان­که چشم و گوش انسان، ملکِ تکوینی اوست و روحِ آدمی بر آن سیطره دارد، لکن ممکن است عوامل قاهری همچون؛ سحر، شعبده، کهانت و مانند آن در چشم و گوش بشر تصرف کرده و نگذارد او بر چشم و گوش خود سیطره داشته باشد. و یا عوامل بیرونی شئ یا اشیاءِ تحت تصرفش را غصب کرده و بربایند. بنابراین مِلکیت فوق، تنها از سوی خدای سبحان و به رسم أمانت، تحویل انسان شده است نه آن که به او تفویض شده باشد.

و حال آن که مالکیت حق تعالی بر جهان و جمیع مخلوقات خویش هرگز قابل سلب نبوده و هیچ عاملی نتواند این مالکیت را قبض یا زایل کند.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۱۲ و ۳۱۳.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

۲۸ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۰۱ سیّد محمّد جعاوله
احسنت
زیباست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی