بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

ملکیتِ تکوینی و حقیقی از آنِ خدای سبحان

سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۸ ق.ظ

«بَلْ لَهُ مَا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأرْضِ»؛ چگونه می­توان تصور نمود آن خدای هستی­ بخش و هستی آفرین که با آفرینش خود جاندار و بی­جان را مصنوع و مخلوق خود کرده، مالکیتِ تکوینی و حقیقیِ کون و مکان از آنِ اوست، اکنون به انتخاب فرزند بپردازد؟! به بیان دیگر؛ چگونه می­توان مالکیت انسان و ملکیت خدای سبحان را از یک زاویه نگریست؟! در حالی که ملکیت حق تعالی قابل غصب و گریز نبوده، هیچ مملوکی نتواند در برابر مالکِ آسمان­ها و زمین کوچکترین تمردی از خود نشان دهد.

بلکه اگر ملکیتی- أعم از تکوینی و یا ظاهری و اعتباری- هم برای انسان تصور می­ شود، با بسیاری از عوامل بیرون و درونی قابل إرتفاع است. چنان­که چشم و گوش انسان، ملکِ تکوینی اوست و روحِ آدمی بر آن سیطره دارد، لکن ممکن است عوامل قاهری همچون؛ سحر، شعبده، کهانت و مانند آن در چشم و گوش بشر تصرف کرده و نگذارد او بر چشم و گوش خود سیطره داشته باشد. و یا عوامل بیرونی شئ یا اشیاءِ تحت تصرفش را غصب کرده و بربایند. بنابراین مِلکیت فوق، تنها از سوی خدای سبحان و به رسم أمانت، تحویل انسان شده است نه آن که به او تفویض شده باشد.

و حال آن که مالکیت حق تعالی بر جهان و جمیع مخلوقات خویش هرگز قابل سلب نبوده و هیچ عاملی نتواند این مالکیت را قبض یا زایل کند.[1]



[1]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۱۲ و ۳۱۳.

  • سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    زیباست.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی