بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۰۶ ق.ظ

تنزیه حضرت سبحان، از إتخاذِ ولد در آیه ی116 سوره ی بقره

«وَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ»؛ سؤال: چگونه داشتن فرزند به معنای احتیاج و نیاز بوده، رفعِ عیب و نقص به شمار می­آید؟

جواب: نیاز به فرزند یک مسئله­ ی وجدانی است؛ زیرا در حالت کلی و بر اساس آنچه در میان ما و پدران و اجدادمان وجود دارد، داشتن فرزند به چهار نکته باز می­گردد:

الف) تولید فرزند و اختیار کردن آن، یک جنبه­ ی عاطفی داشته و برای انس گرفتن با او خواهد بود.

ب) اختیار نمودن فرزند برای این است که عمر پدر محدود بوده و نمی‌خواهد از صلب او، نسلی باقی نماند.

ج) قدرتِ پدر محدود است، از این­رو در زمان پیری نیاز به فرزندی دارد تا از او دستگیری نماید.

د) لازمه ­ی پدر بودن، داشتن جسم است چنان­که فرزند نیز از جنس پدر خواهد بود.

تمامی چهار صورت فوق در مورد حضرت حق ناشدنی و محال است؛ چرا که او آفریننده­ ی جهان، قادر بر همه چیز، أزلی و أبدی است.[1]



[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص351 و ۳۵۲؛ همچنین، برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص128؛ و نیز، برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۲۹۳ و ۲۹۴. 



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَانَهُ»؛ سؤال: چگونه داشتن فرزند به معنای احتیاج و نیاز بوده، رفعِ عیب و نقص به شمار می­آید؟

جواب: نیاز به فرزند یک مسئله­ ی وجدانی است؛ زیرا در حالت کلی و بر اساس آنچه در میان ما و پدران و اجدادمان وجود دارد، داشتن فرزند به چهار نکته باز می­گردد:

الف) تولید فرزند و اختیار کردن آن، یک جنبه­ ی عاطفی داشته و برای انس گرفتن با او خواهد بود.

ب) اختیار نمودن فرزند برای این است که عمر پدر محدود بوده و نمی‌خواهد از صلب او، نسلی باقی نماند.

ج) قدرتِ پدر محدود است، از این­رو در زمان پیری نیاز به فرزندی دارد تا از او دستگیری نماید.

د) لازمه ­ی پدر بودن، داشتن جسم است چنان­که فرزند نیز از جنس پدر خواهد بود.

تمامی چهار صورت فوق در مورد حضرت حق ناشدنی و محال است؛ چرا که او آفریننده­ ی جهان، قادر بر همه چیز، أزلی و أبدی است.[1]



[1]. ر.ک: مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏1، ص351 و ۳۵۲؛ همچنین، برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص128؛ و نیز، برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۲۹۳ و ۲۹۴. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی