بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۲۹ ب.ظ

عدم امکانِ تعیینِ جهتِ خاص برای حق تعالی در آیه ی 115 سوره ی بقره

مؤیّدِ گفتار سابق- مبنی بر توجه و نظر کردن به فیض عظیم الهی نه به یک نقطه و مبدأ محدود و خاص- روایتی است که در نور الثقلین[1] و سایرِ منابع تفسیری[2] و روائی[3] وارد شده است، که می­ فرماید:

پس از رحلت پیغمبر اکرم؟صل؟ یکى از علماى نصارى با جمعى وارد مدینه شده، به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و از مسائلى سؤال نمودند، از جمله پرسیدند:

- «وجه الرّب» به چه معنا است؟

- حضرت به آتش اشاره کرد و فرمود: «أیْنَ وَجْهُ هَذِهِ النَّار؟»، (روی این آتش در کجاست)؟

- نصرانی گفت: «هِیَ وَجْهٌ مِنْ جَمِیعِ حُدُودِهَا»، (به هر سو نگاه کنی وجه بوده و رو به آتش است).

- حضرت فرمود: «هَذِهِ النَّارُ مُدَبَّرَةٌ مَصْنُوعَةٌ لا یُعْرَفُ وَجْهُهَا وَ خَالِقُهَا لا یُشْبِهُهَا- وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ- لا یَخْفَى عَلَى رَبِّنَا خَافِیَةٌ»[4]، (این آتش با تدبیر و عمل ما درست شده، و محدود است، اما با این حال وجهِ آن مشخّص و در جانب معیّنى نیست، پس چگونه مى‏ توان براى خالق آسمان و زمین وجه ى معیّن کرد).



[1]. ر.ک: عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج‏1، ص117.

[2]. ر.ک: فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص183؛ همچنین، ر.ک: گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص139؛ و نیز، سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص133.

[3]. ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1398هـ ق)ص182؛ همچنین، ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏2، ص597؛ و نیز، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج3، ص۳۲۹-۳۲۸.

[4]. ابن بابویه، محمد بن على‏(1398هـ ق)ص182؛ عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج1، ص117؛ قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج2، ص126.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مؤیّدِ گفتار سابق- مبنی بر توجه و نظر کردن به فیض عظیم الهی نه به یک نقطه و مبدأ محدود و خاص- روایتی است که در نور الثقلین[1] و سایرِ منابع تفسیری[2] و روائی[3] وارد شده است، که می­ فرماید:

پس از رحلت پیغمبر اکرم؟صل؟ یکى از علماى نصارى با جمعى وارد مدینه شده، به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و از مسائلى سؤال نمودند، از جمله پرسیدند:

- «وجه الرّب» به چه معنا است؟

- حضرت به آتش اشاره کرد و فرمود: «أیْنَ وَجْهُ هَذِهِ النَّار؟»، (روی این آتش در کجاست)؟

- نصرانی گفت: «هِیَ وَجْهٌ مِنْ جَمِیعِ حُدُودِهَا»، (به هر سو نگاه کنی وجه بوده و رو به آتش است).

- حضرت فرمود: «هَذِهِ النَّارُ مُدَبَّرَةٌ مَصْنُوعَةٌ لا یُعْرَفُ وَجْهُهَا وَ خَالِقُهَا لا یُشْبِهُهَا- وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ- لا یَخْفَى عَلَى رَبِّنَا خَافِیَةٌ»[4]، (این آتش با تدبیر و عمل ما درست شده، و محدود است، اما با این حال وجهِ آن مشخّص و در جانب معیّنى نیست، پس چگونه مى‏ توان براى خالق آسمان و زمین وجه ى معیّن کرد).



[1]. ر.ک: عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج‏1، ص117.

[2]. ر.ک: فیض کاشانی، ملا محسن(1415هـ ق)ج‏1، ص183؛ همچنین، ر.ک: گنابادى، سلطان محمد(1408هـ ق)ج‏1، ص139؛ و نیز، سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله(1406هـ ق)ج‏1، ص133.

[3]. ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1398هـ ق)ص182؛ همچنین، ر.ک: ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏2، ص597؛ و نیز، ر.ک: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج3، ص۳۲۹-۳۲۸.

[4]. ابن بابویه، محمد بن على‏(1398هـ ق)ص182؛ عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج1، ص117؛ قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج2، ص126.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۳۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی