بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۱۴ ب.ظ

کیفیتِ «خوف کفار و مشرکین» در آیه ی 114 سوره ی بقره

«اُوْلَئکَ مَا کانَ لَهُمْ أن یَدْخُلُوهَا إلا خَائفِینَ»؛ کلمه ­ی «اُولَئِکَ» مبتدا و به مَنِ موصوله- در ابتدای آیه- اشاره داشته و در صدد معرفیِ ظالم­تر است.[1] «ما»- برخلاف نظر عده­ای که آن را موصوله می­دانند[2]- نافیه،[3] و «کان» از افعال ناقصه است.

خائف بودن مشرکان و کفار به هنگام ورود در مساجد می­تواند به دو نکته اشاره داشته باشد:

الف) «نکته  ­ی فقهی»؛ یعنی به مشرکان اعلام کنید: ورود شما در مساجد شرعاً حرام، و بر ما مسلمانان واجب است شما را از مساجد بیرون کنیم. این سخن، بر آنان خوف و ترس را مستولی خواهد نمود به طوری که اگر وارد مساجد هم بشوند هر لحظه انتظار اخراج و بیرون کردنشان را می­کشند.

ب) «نکته­ی اخلاقی»؛ یعنی آن که مسلمانان با حضور فعال در مساجد نگذارند مشرکان وارد مساجد شوند. بنابراین، آیه­ ی مذکور ادب حضور مسلمانان را رسانده و در صدد بیان تشریع و تکلیف است. چنان­که مرحوم شیخ طوسی از این آیه، یک حکمِ تکلیفی را استفاده نموده و ورود کافران به مساجد را حرام می­داند، و چنین می­فرماید: بر مسلمانان واجب است آنان را از مساجد بیرون کنند.[4]



[1]. ر.ک: داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص541.

[2]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏12، ص281.

[3]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص50؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص241؛ محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص171.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج1، ص۴۲۰-۴۱۹؛ همچنین، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۲۴۰.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«اُوْلَئکَ مَا کانَ لَهُمْ أن یَدْخُلُوهَا إلا خَائفِینَ»؛ کلمه ­ی «اُولَئِکَ» مبتدا و به مَنِ موصوله- در ابتدای آیه- اشاره داشته و در صدد معرفیِ ظالم­تر است.[1] «ما»- برخلاف نظر عده­ای که آن را موصوله می­دانند[2]- نافیه،[3] و «کان» از افعال ناقصه است.

خائف بودن مشرکان و کفار به هنگام ورود در مساجد می­تواند به دو نکته اشاره داشته باشد:

الف) «نکته  ­ی فقهی»؛ یعنی به مشرکان اعلام کنید: ورود شما در مساجد شرعاً حرام، و بر ما مسلمانان واجب است شما را از مساجد بیرون کنیم. این سخن، بر آنان خوف و ترس را مستولی خواهد نمود به طوری که اگر وارد مساجد هم بشوند هر لحظه انتظار اخراج و بیرون کردنشان را می­کشند.

ب) «نکته­ی اخلاقی»؛ یعنی آن که مسلمانان با حضور فعال در مساجد نگذارند مشرکان وارد مساجد شوند. بنابراین، آیه­ ی مذکور ادب حضور مسلمانان را رسانده و در صدد بیان تشریع و تکلیف است. چنان­که مرحوم شیخ طوسی از این آیه، یک حکمِ تکلیفی را استفاده نموده و ورود کافران به مساجد را حرام می­داند، و چنین می­فرماید: بر مسلمانان واجب است آنان را از مساجد بیرون کنند.[4]



[1]. ر.ک: داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص541.

[2]. مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج‏12، ص281.

[3]. دعاس و حمیدان و قاسم(1425هـ ق)ج‏1، ص50؛ صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص241؛ محی الدین، درویش(1415هـ ق)ج‏1، ص171.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج1، ص۴۲۰-۴۱۹؛ همچنین، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۲۴۰.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی