بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۲۲ ب.ظ

تخریب باطنی مساجد در آیه ی 114 سوره ی بقره

«وَ سَعَی فِی خَرَابِهَا»؛ به طور قطع، مقصودِ آیه­ ی شریفه از بیانِ مسئله­ی تخریب، تنها مطرح نمودن یک مسئله­ ی سطحی و ظاهری نیست بلکه در قالب یک معنای عمیق و گسترده، به تخریبِ باطنی مساجد نیز نظر دارد. بنابراین؛ مسئله، أعم از تخریب ظاهری و باطنی خواهد بود. به همین جهت مُکاء و تصدیه- چنان­که آیه­ ی ۳۵ از سوره­ ی انفال بدان اشاره دارد- باطل­ پرستی، طواف زن و مرد در حال برهنگی و سایر امور پوچ و ناصحیح، از مصادیقِ تخریب معنوی خانه ­ی خدا است.[1]

پس، حاصل آن شد که دایره ­ی «سعی در تخریب مساجد» گسترده، و محدود به عصر و زمان و مکان خاصی نخواهد بود بلکه به هر شکلِ ممکن، در هر جا و هر زمان صادق است. و لهذا؛ اگر در آیه ی 18 از سوره­ ی توبه فرمود: «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّه‏»، مقصود از تعمیر، فقط ساختمان­سازی و رفعت بنا نیست بلکه حضور در مساجد، نشر فرهنگ عبادت و اطاعت، و سایر مسایل مخصوص به مساجد را نیز شامل می‌شود. چنان­که نقطه­ ی مقابل تعمیر، تخریب است که صرفاً شامل تخریب ساختمان نمی ­شود، بلکه بستن مصادر نشر، تخریب فرهنگ عبادت و اطاعت و هر عملی که مایه­ ی بدنام شدن مساجد شود، در زمره­ی تخریب معنوی به حساب می­ آید.



[1]. ر.ک: همان، ص239.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

تخریب باطنی مساجد در آیه ی 114 سوره ی بقره

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۱:۲۲ ب.ظ

«وَ سَعَی فِی خَرَابِهَا»؛ به طور قطع، مقصودِ آیه­ ی شریفه از بیانِ مسئله­ی تخریب، تنها مطرح نمودن یک مسئله­ ی سطحی و ظاهری نیست بلکه در قالب یک معنای عمیق و گسترده، به تخریبِ باطنی مساجد نیز نظر دارد. بنابراین؛ مسئله، أعم از تخریب ظاهری و باطنی خواهد بود. به همین جهت مُکاء و تصدیه- چنان­که آیه­ ی ۳۵ از سوره­ ی انفال بدان اشاره دارد- باطل­ پرستی، طواف زن و مرد در حال برهنگی و سایر امور پوچ و ناصحیح، از مصادیقِ تخریب معنوی خانه ­ی خدا است.[1]

پس، حاصل آن شد که دایره ­ی «سعی در تخریب مساجد» گسترده، و محدود به عصر و زمان و مکان خاصی نخواهد بود بلکه به هر شکلِ ممکن، در هر جا و هر زمان صادق است. و لهذا؛ اگر در آیه ی 18 از سوره­ ی توبه فرمود: «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّه‏»، مقصود از تعمیر، فقط ساختمان­سازی و رفعت بنا نیست بلکه حضور در مساجد، نشر فرهنگ عبادت و اطاعت، و سایر مسایل مخصوص به مساجد را نیز شامل می‌شود. چنان­که نقطه­ ی مقابل تعمیر، تخریب است که صرفاً شامل تخریب ساختمان نمی ­شود، بلکه بستن مصادر نشر، تخریب فرهنگ عبادت و اطاعت و هر عملی که مایه­ ی بدنام شدن مساجد شود، در زمره­ی تخریب معنوی به حساب می­ آید.



[1]. ر.ک: همان، ص239.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی