بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۱۰ ب.ظ

«قیامت»، دادگاه تمییز حق از باطل در آیه ی 113 سوره ی بقره

«فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون»؛ کلمه­ ی «قِیَامَة»- مصدر ِ«قَامَ یَقُومَ، قِیاماً و قِیَامَةً»، نظیر «عَادَ یَعُوُد عِیَادَاً و عِیادَةً»- نام روزی است که از قبرها برخواسته و به سوی محشر می‌روند.[1] می فرماید: «پس خداوند داوری می‌کند میان یهود و نصاری در روز قیامت نسبت به آن چیزی که در آن اختلاف داشتند».

تمامی اختلافات و گناهان در چهار دادگاه دنیوی داوری می‌شود:

اول: «دادگاه عقل»؛ با این تفاوت که بشر می‌تواند عقل را فریب دهد.

دوم: «دادگاه وجدان»؛ با این تفاوت که قانع کردن وجدان ناممکن نیست.

سوم: «دادگاه قانون»؛ در آن­جا نیز می‌تواند حقایق را مکتوم کرده و پرونده ی عملش را طوری ببندد که از کیفر نجات یابد.

چهارم: «دادگاه عرف»؛ که باید مردم داوری می‌کنند. در این­جا نیز می­توان با فریفتن أذهانِ عمومی از محبوبیت مردمی برخوردار شد.

پنجم: «دادگاه قیامت»؛ تنها دادگاهی که فریب نخورده، محل ظهور و بروز حق بوده، و حق از باطل جدا می­شود؛ همین دادگاه است. آن­جاست که به همه­ی اختلافات و اکاذیب خاتمه داده می­شود آنگاه اشاره به این آیه­ می‌نماید: «فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون».



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص358؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏9، ص31؛ قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏6، ص53.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون»؛ کلمه­ ی «قِیَامَة»- مصدر ِ«قَامَ یَقُومَ، قِیاماً و قِیَامَةً»، نظیر «عَادَ یَعُوُد عِیَادَاً و عِیادَةً»- نام روزی است که از قبرها برخواسته و به سوی محشر می‌روند.[1] می فرماید: «پس خداوند داوری می‌کند میان یهود و نصاری در روز قیامت نسبت به آن چیزی که در آن اختلاف داشتند».

تمامی اختلافات و گناهان در چهار دادگاه دنیوی داوری می‌شود:

اول: «دادگاه عقل»؛ با این تفاوت که بشر می‌تواند عقل را فریب دهد.

دوم: «دادگاه وجدان»؛ با این تفاوت که قانع کردن وجدان ناممکن نیست.

سوم: «دادگاه قانون»؛ در آن­جا نیز می‌تواند حقایق را مکتوم کرده و پرونده ی عملش را طوری ببندد که از کیفر نجات یابد.

چهارم: «دادگاه عرف»؛ که باید مردم داوری می‌کنند. در این­جا نیز می­توان با فریفتن أذهانِ عمومی از محبوبیت مردمی برخوردار شد.

پنجم: «دادگاه قیامت»؛ تنها دادگاهی که فریب نخورده، محل ظهور و بروز حق بوده، و حق از باطل جدا می­شود؛ همین دادگاه است. آن­جاست که به همه­ی اختلافات و اکاذیب خاتمه داده می­شود آنگاه اشاره به این آیه­ می‌نماید: «فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فِیمَا کانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُون».



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص358؛ داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏9، ص31؛ قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏6، ص53.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۱
سعید شریف دینی

نظرات  (۱)

سلام
ممنون از مطلب خوبتون
و همچنین وبلاگ ارزشمندتون
موفق باشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی