بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۵۶ ب.ظ

وحشت یهود از نواندیشیِ مسلمانان در آیه ی 109 سوره ی بقره

«وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أهْلِ الْکِتابِ»؛ کلمه­ی «وَدّ»- به معنای «محبّة الشَّئ»،[1] «دوست داشت»،[2] «آرزو»[3]و سایر معانی- از افعال ماضی است که پیش از این نیز واژه­ ی مذکور- در آیه ­ی 105- بررسی شد.

مقصود از «کثیر»، گروه فراوانی از اهل کتاب، صاحب نظران، اندیشمندان و رهبران آنها هستند.[4] دلیل این میلِ درونی یهودیان آن بود که می­دیدند توده­ی مردم متأثر از رفتار زیبا و اخلاق والای پیامبر اسلام صل الله علیه و آله جذب معارف ناب اسلام و قرآن شده بودند. از این­رو به شدت از وجهه و جایگاه خویش در نزد مردم احساس خطر کرده، مسلمانان را از ورود به جلسه­ی تبلیغی و خانه­ی فرهنگیِ دین منع می­نمودند.

آنان در واقع، صفت پلیدِ حسادت را- که برخواسته از نفسِ شوم امّاره است- درون خویش نسبت به مسلمانان پرورش می­دادند.[5] زیرا نمی­خواستند مسلمین، میدان اندیشه و نوآوری را در دست گرفته، با طرح مسائل ابتکاری و جدید، پوزه ­ی أحبار یهود را به خاک بمالند.



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص860.

[2]. بستانی، فؤاد افرام(1370هـ ش)ص971 و ۹۸۰.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص291؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص233.

[4]. ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص211.

[5]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۱۵۳.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أهْلِ الْکِتابِ»؛ کلمه­ی «وَدّ»- به معنای «محبّة الشَّئ»،[1] «دوست داشت»،[2] «آرزو»[3]و سایر معانی- از افعال ماضی است که پیش از این نیز واژه­ ی مذکور- در آیه ­ی 105- بررسی شد.

مقصود از «کثیر»، گروه فراوانی از اهل کتاب، صاحب نظران، اندیشمندان و رهبران آنها هستند.[4] دلیل این میلِ درونی یهودیان آن بود که می­دیدند توده­ی مردم متأثر از رفتار زیبا و اخلاق والای پیامبر اسلام صل الله علیه و آله جذب معارف ناب اسلام و قرآن شده بودند. از این­رو به شدت از وجهه و جایگاه خویش در نزد مردم احساس خطر کرده، مسلمانان را از ورود به جلسه­ی تبلیغی و خانه­ی فرهنگیِ دین منع می­نمودند.

آنان در واقع، صفت پلیدِ حسادت را- که برخواسته از نفسِ شوم امّاره است- درون خویش نسبت به مسلمانان پرورش می­دادند.[5] زیرا نمی­خواستند مسلمین، میدان اندیشه و نوآوری را در دست گرفته، با طرح مسائل ابتکاری و جدید، پوزه ­ی أحبار یهود را به خاک بمالند.



[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص860.

[2]. بستانی، فؤاد افرام(1370هـ ش)ص971 و ۹۸۰.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص291؛ طالقانى، سید محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص233.

[4]. ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص211.

[5]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۱۵۳.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۳۰
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی