بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸ ب.ظ

مقصود از «إتیان بهتر یا مانند آن» در آیه ی 106 سوره ی بقره

«نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أوْ مِثْلِهَا»؛ تفسیر این بخش از آیه به دو شیوه است:

الف) بگوییم: «نَأتِ بِخَیرٍ مِنهَا فِی التَّسهِیلِ وَ التَّیسِیر»؛ یعنی هر گاه آیه­ ای نسخ شود بهتر از آن آیه را در «آسان بودن» می‌آورد. نظیر این که قرآن کریم در آیه­ ی 61 از سوره­ ی انفال امر به جنگ را آسان نمود و فرمود: «الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُم».[1]

«أو مِثلِهَا»؛ یا این که «نظیر این آیه» را می‌آوریم. نظیر نسخِ قبله­ ی بیت المقدس و اثبات قبله­ ی کعبه،[2] پس یکی را نسخ و مثلِ آن حکمِ منسوخ را برای جای دیگر تشریح می‌کند. چون کعبه به جهت آن که قبله است نظیر بیت المقدس خواهد بود.

ب) بگوییم: بعد از نسخِ آیه، حکم دیگری را که بهتر از آن آیه­ ی اول است می­آوریم. بهتر بودن می­تواند در جهت مصلحت و کمالی برای بندگان،[3] و یا لااقل برابر با آن آیه[4] از جهات مزبور باشد.

احتمال أخیر، قویتر از احتمال قبلی است. چون خیریّت همیشه با کمال یک موجود و با مصلحت حکمی آن است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص348؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص397؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص26.

[2]. اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص552؛ سایس، محمد على(1423هـ ق)ص35؛ خطیب، عبدالکریم(1386هـ ق)ج‏1، ص128.

[3]. مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏1، ص187؛ مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص21.

[4]. مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص21.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أوْ مِثْلِهَا»؛ تفسیر این بخش از آیه به دو شیوه است:

الف) بگوییم: «نَأتِ بِخَیرٍ مِنهَا فِی التَّسهِیلِ وَ التَّیسِیر»؛ یعنی هر گاه آیه­ ای نسخ شود بهتر از آن آیه را در «آسان بودن» می‌آورد. نظیر این که قرآن کریم در آیه­ ی 61 از سوره­ ی انفال امر به جنگ را آسان نمود و فرمود: «الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُم».[1]

«أو مِثلِهَا»؛ یا این که «نظیر این آیه» را می‌آوریم. نظیر نسخِ قبله­ ی بیت المقدس و اثبات قبله­ ی کعبه،[2] پس یکی را نسخ و مثلِ آن حکمِ منسوخ را برای جای دیگر تشریح می‌کند. چون کعبه به جهت آن که قبله است نظیر بیت المقدس خواهد بود.

ب) بگوییم: بعد از نسخِ آیه، حکم دیگری را که بهتر از آن آیه­ ی اول است می­آوریم. بهتر بودن می­تواند در جهت مصلحت و کمالی برای بندگان،[3] و یا لااقل برابر با آن آیه[4] از جهات مزبور باشد.

احتمال أخیر، قویتر از احتمال قبلی است. چون خیریّت همیشه با کمال یک موجود و با مصلحت حکمی آن است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص348؛ طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص397؛ عاملى، على بن حسین‏(1413هـ ق)ص26.

[2]. اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص552؛ سایس، محمد على(1423هـ ق)ص35؛ خطیب، عبدالکریم(1386هـ ق)ج‏1، ص128.

[3]. مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏1، ص187؛ مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص21.

[4]. مغنیه، محمد جواد(1425هـ ق)ص21.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی