بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۴۳ ب.ظ

اقسامِ «نسخ»

در امکان نسخ و وقوع آن بین صاحب‌نظران اختلاف است؛ گروهی نسخ را عقلاً ممکن و سمعاً واقع دانستند؛ یعنی در مقام ثبوت، منع عقلی ندارد، بلکه بر جواز به معنای امکان ذاتی و وقوعی آن دلیل عقلی قائم است و طبق دلیل نقلی در مقام اثبات، وقوع آن ثابت شده است و گروهی از یهود امکان عقلی نسخ را منع کردند و آن را ثبوتاً ممنوع دانستند،[1] و عدّه‌ای از صاحب‌نظران امکان عقلی آن را پذیرفتند، ولی وقوع آن را ممنوع دانستند.[2]



[1]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص86.

[2]. فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص637؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص351.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

اقسامِ «نسخ»

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۴۳ ب.ظ

در امکان نسخ و وقوع آن بین صاحب‌نظران اختلاف است؛ گروهی نسخ را عقلاً ممکن و سمعاً واقع دانستند؛ یعنی در مقام ثبوت، منع عقلی ندارد، بلکه بر جواز به معنای امکان ذاتی و وقوعی آن دلیل عقلی قائم است و طبق دلیل نقلی در مقام اثبات، وقوع آن ثابت شده است و گروهی از یهود امکان عقلی نسخ را منع کردند و آن را ثبوتاً ممنوع دانستند،[1] و عدّه‌ای از صاحب‌نظران امکان عقلی آن را پذیرفتند، ولی وقوع آن را ممنوع دانستند.[2]



[1]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج6، ص86.

[2]. فخر رازى، محمد بن عمر(1420هـ ق)ج‏3، ص637؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص351.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی