بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۴۱ ب.ظ

تبیین مفهومِ «تبدیل» و تفاوت آن با «نسخ» در آیه ی 106 سوره ی بقره

تبدیل شدن در تکوینیات و تشریعیات، به معنای نسخ- یا رفعِ حکم- نیست بلکه مقصود از تبدیل، جابجایی است. نظیر تبدیل خاک به آجر، و تبدیل آب انگور به شراب، زیرا اگر مقصود از تبدیل، نسخ باشد لازمه ­اش این است که نمازِ فردِ عاجزِ از قیام- که وظیفه­ اش نشسته خواندن است- ناسخِ وظیفه­ ی نماز در حالت قیام باشد، در حالی که چنین نیست و نسخ و ابطالی صورت نمی‌گیرد بلکه تنها وظیفه تبدیل می­شود. و یا؛ مقصود از صلات قصر، تبدیل صلات حاضر به صلات قصر است و نه نسخِ آن، زیرا صلات حاضر هرگز منسوخ نشده و بالطبع صلات قصر نیز نمی­تواند ناسخ آن باشد. بنابراین، معنای تبدیل برداشتن چیزى و گذاشتن چیزى دیگر به جاى آن است.[1]

در قرآن کریم گاهی به جای واژه­ ی «نسخ» کلمه­ ی «تبدیل» به کار رفته است، چنان­که در آیه­ی ۱۰۱ از سوره­ ی نحل می­ فرماید: «وَ إِذا بَدَّلْنا آیَةً مَکانَ آیَةٍ».[2] زیرا نسخ، إزاله­ی محض نیست بلکه به معنای إزاله­ ی چیزی با جایگزین کردن چیز دیگر است. همچنان­که به نقل کتاب، از نسخه­ای به نُسَخ دیگر نسخه­ برداری گفته می­شود.[3] پس به اعتبار جایگزین شدن ناسخ، به جای منسوخ کلمه­ ی «تبدیل» به کار رفته است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏6، ص594؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏4، ص552؛ مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏14، ص141.

[2]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص250؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏2، ص307؛ همچنین، ر.ک: حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏3، ص262.

[3]. ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص250.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

تبدیل شدن در تکوینیات و تشریعیات، به معنای نسخ- یا رفعِ حکم- نیست بلکه مقصود از تبدیل، جابجایی است. نظیر تبدیل خاک به آجر، و تبدیل آب انگور به شراب، زیرا اگر مقصود از تبدیل، نسخ باشد لازمه ­اش این است که نمازِ فردِ عاجزِ از قیام- که وظیفه­ اش نشسته خواندن است- ناسخِ وظیفه­ ی نماز در حالت قیام باشد، در حالی که چنین نیست و نسخ و ابطالی صورت نمی‌گیرد بلکه تنها وظیفه تبدیل می­شود. و یا؛ مقصود از صلات قصر، تبدیل صلات حاضر به صلات قصر است و نه نسخِ آن، زیرا صلات حاضر هرگز منسوخ نشده و بالطبع صلات قصر نیز نمی­تواند ناسخ آن باشد. بنابراین، معنای تبدیل برداشتن چیزى و گذاشتن چیزى دیگر به جاى آن است.[1]

در قرآن کریم گاهی به جای واژه­ ی «نسخ» کلمه­ ی «تبدیل» به کار رفته است، چنان­که در آیه­ی ۱۰۱ از سوره­ ی نحل می­ فرماید: «وَ إِذا بَدَّلْنا آیَةً مَکانَ آیَةٍ».[2] زیرا نسخ، إزاله­ی محض نیست بلکه به معنای إزاله­ ی چیزی با جایگزین کردن چیز دیگر است. همچنان­که به نقل کتاب، از نسخه­ای به نُسَخ دیگر نسخه­ برداری گفته می­شود.[3] پس به اعتبار جایگزین شدن ناسخ، به جای منسوخ کلمه­ ی «تبدیل» به کار رفته است.



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏6، ص594؛ مغنیه، محمد جواد(1424هـ ق)ج‏4، ص552؛ مراغى، احمد بن مصطفى(بی­تا)ج‏14، ص141.

[2]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص250؛ طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏2، ص307؛ همچنین، ر.ک: حسینی شیرازی، سید محمد(1424هـ ق)ج‏3، ص262.

[3]. ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص250.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی