وجه افتراق دو مفهومِ «نسخ» و «تخصیص» در آیه ی 106 سوره ی بقره
با توجه به آنچه گذشت، وجه افتراقِ واژه ی مورد بحث- یعنی «نسخ»- با مسئله ی «تخصیص» و «تقیید» نیز روشن خواهد شد؛ زیرا تخصیص، رفع واقعیِ حکم نیست بلکه رفع ظاهری آن است که به حسب افراد، تقلیل پیدا میکند. و سخن دیگر آن که؛ رفعِ مزبور، به معنای ابطال نیست بلکه به حسب ظاهر، تفکیک برداشته شده است. مثل این که از مریض روزه برداشته می شود نه این که حکم روزه اساساً باطل شود. در حالی که نسخ، ابطال حکم واقعی است. برای اطلاعات کامل و بیشتر در ارتباط با فرق میان دو مسئلهی «نسخ» و «تخصیص» به منابع ارائه شده مراجعه شود.[1]
[1]. بلخى، مقاتل بن سلیمان(1423هـ ق)ج5، ص158(پاورقی)؛ موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج1، ص378؛ زحیلى، وهبة بن مصطفى(1418هـ ق)ج1، ص268.