بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۳۴ ب.ظ

مقصود از «خَیْر» در آیه­ ی مورد بحث در آیه ی 105 سوره ی بقره

«أن یُنَزَّلَ عَلَیْکُم مِّنْ خَیْرٍ‌ مِّن رَّ‌بِّکُمْ»؛ سؤال: مقصود از «خَیر» در آیه­ ی مورد بحث چیست؟

جواب: قرآن کریم، حکمت را «خیر کثیر» می­خواند؛ چنان­که در آیه­ ی ۲۶۹ از سوره­ ی بقره فرمود: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَ مَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»؛[1] بنابراین، هر که را خداوند حکمت عطا فرموده، «خیر کثیر» داده است.[2] و لکن، رحمت الهی به طور مطلق- أعم از معارف و فضایل انسانی، اخلاقی و اقتصادی- مشمول و مصداقِ «خیر کثیر» باشد.

و نیز شعار یهود، خدا پرستى است شایسته بود که به مسلمانان نزدیکتر از بت­پرستان باشند ولى از نظر حسادت و رشکى که یهود با پیامبر اسلام صل اله علیه و آله  دارند مخالف­ ترین طوائف و اقوام بشر نسبت به دین اسلام و مسلمانان هستند

معلوم می­شود یهود و مشرکان از هر پیشرفتی در جامعه ی اسلامی- اعم از رشد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی- رشک می بردند. متاسفانه در حالی که شعار یهود، خداپرستی است و از این جهت شایسته بود به گروه مسلمانان- نسبت به گروه کفار و بت­پرستان- نزدیکتر باشند اما آنان از این که وحی الهی بر پیامبر صل الله علیه و آله نازل گشته و ایشان دارای معجزاتی است همواره در آتشِ رشک و حسادت می­ سوختند و مخالف­ترین طایفه و اقوام بشر نسبت به اسلام و مسلمانان بوده و هستند.[3] از این­رو حاضر نبودند به اندازه­ی ذره­ای با مسلمان برابر باشند. در حالی که قرآن کریم مسلمانان را به زندگی مسالمت­ آمیز در کنار کفار و کسانی که با دین اسلام در جنگ و خصومت نیستند توصیه می­نماید، و این مهم در آیه ­ی ۸ از سوره­ ی ممتحنه بیان شده است؛ چنان­که فرمود: «لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ».



[1]. همان، ج۶، ص۵۹.

[2]. ثقفى تهرانى، محمد(1398هـ ق)ج‏3، ص386.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏5، ص113.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«أن یُنَزَّلَ عَلَیْکُم مِّنْ خَیْرٍ‌ مِّن رَّ‌بِّکُمْ»؛ سؤال: مقصود از «خَیر» در آیه­ ی مورد بحث چیست؟

جواب: قرآن کریم، حکمت را «خیر کثیر» می­خواند؛ چنان­که در آیه­ ی ۲۶۹ از سوره­ ی بقره فرمود: «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَ مَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»؛[1] بنابراین، هر که را خداوند حکمت عطا فرموده، «خیر کثیر» داده است.[2] و لکن، رحمت الهی به طور مطلق- أعم از معارف و فضایل انسانی، اخلاقی و اقتصادی- مشمول و مصداقِ «خیر کثیر» باشد.

و نیز شعار یهود، خدا پرستى است شایسته بود که به مسلمانان نزدیکتر از بت­پرستان باشند ولى از نظر حسادت و رشکى که یهود با پیامبر اسلام صل اله علیه و آله  دارند مخالف­ ترین طوائف و اقوام بشر نسبت به دین اسلام و مسلمانان هستند

معلوم می­شود یهود و مشرکان از هر پیشرفتی در جامعه ی اسلامی- اعم از رشد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی- رشک می بردند. متاسفانه در حالی که شعار یهود، خداپرستی است و از این جهت شایسته بود به گروه مسلمانان- نسبت به گروه کفار و بت­پرستان- نزدیکتر باشند اما آنان از این که وحی الهی بر پیامبر صل الله علیه و آله نازل گشته و ایشان دارای معجزاتی است همواره در آتشِ رشک و حسادت می­ سوختند و مخالف­ترین طایفه و اقوام بشر نسبت به اسلام و مسلمانان بوده و هستند.[3] از این­رو حاضر نبودند به اندازه­ی ذره­ای با مسلمان برابر باشند. در حالی که قرآن کریم مسلمانان را به زندگی مسالمت­ آمیز در کنار کفار و کسانی که با دین اسلام در جنگ و خصومت نیستند توصیه می­نماید، و این مهم در آیه ­ی ۸ از سوره­ ی ممتحنه بیان شده است؛ چنان­که فرمود: «لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ».



[1]. همان، ج۶، ص۵۹.

[2]. ثقفى تهرانى، محمد(1398هـ ق)ج‏3، ص386.

[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏5، ص113.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۹
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی