بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۰۱:۱۳ ب.ظ

«کفر»، سرانجام بی­ اعتنایی به دستورات الهی در آیه ی 104 سوره ی بقره

«وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکَافِرِ‌ینَ عَذَابٌ ألِیمٌ»؛ مقصود از کلمه ­ی «إسْمَعُوا»، شنیدن به گوشِ دل[1]- یعنی مطیع بودن در مقامِ قول و فعل[2]- است. زیرا مفهوم آیه چنین خواهد بود: «وَ إن لَم تَسْمَعُوا فَلِلکَافِرینَ عَذابٌ ألیِم»؛ یعنی گوش ندادن شما از مصادیقِ کفر محسوب می­شود، و خداوند نیز برای کافر عذابی دردناک مهیا نموده است.

بنابراین، مقصود از «کافرین» در این­جا کسانى هستند که از دستور فوق سرپیچى کنند، و این یکى از مواردى است که در قرآن کریم کلمه­ی کفر، در ترک وظیفه­ ی فرعى استعمال شده است.[3]

حکمت دستور فوق می­تواند این باشد که؛ بر مسلمانان لازم است از توطئه­ و توطئه­ های فرهنگی دشمن آگاه باشند. و حتی اگر لازم است به زبان و ادبیات بیگانه نیز مسلط شوند تا مصادیق هتک حرمت­ را شناخته، نسبت به دینِ خویش بصیرت کامل داشته باشند و یک جامعه­ ی ناب توحیدی بنا نمایند.[4]



[1]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص221.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۴۰.

[3]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص248.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۴۲.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکَافِرِ‌ینَ عَذَابٌ ألِیمٌ»؛ مقصود از کلمه ­ی «إسْمَعُوا»، شنیدن به گوشِ دل[1]- یعنی مطیع بودن در مقامِ قول و فعل[2]- است. زیرا مفهوم آیه چنین خواهد بود: «وَ إن لَم تَسْمَعُوا فَلِلکَافِرینَ عَذابٌ ألیِم»؛ یعنی گوش ندادن شما از مصادیقِ کفر محسوب می­شود، و خداوند نیز برای کافر عذابی دردناک مهیا نموده است.

بنابراین، مقصود از «کافرین» در این­جا کسانى هستند که از دستور فوق سرپیچى کنند، و این یکى از مواردى است که در قرآن کریم کلمه­ی کفر، در ترک وظیفه­ ی فرعى استعمال شده است.[3]

حکمت دستور فوق می­تواند این باشد که؛ بر مسلمانان لازم است از توطئه­ و توطئه­ های فرهنگی دشمن آگاه باشند. و حتی اگر لازم است به زبان و ادبیات بیگانه نیز مسلط شوند تا مصادیق هتک حرمت­ را شناخته، نسبت به دینِ خویش بصیرت کامل داشته باشند و یک جامعه­ ی ناب توحیدی بنا نمایند.[4]



[1]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد(1363هـ ش)ج‏1، ص221.

[2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۴۰.

[3]. طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص248.

[4]. برای اطلاعات بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۴۲.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۸
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی