خطابات قرآنی در آیه ی104 سوره ی بقره
«یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»؛ خطابهای قرآنی دارای اقسامی است، اما به طور عمده میتوان آنها را به دو قسم تقسیم نمود:
قسم اول) «خطاب به پیروان امم پیشین»: این نوع از خطاب به سه قسم تقسیم میشود:
الف) «خطاب عام»؛ مانند لفظ «قوم»، این کلمه برای ادیانِ گذشته زیاد استعمال شده است؛ نظیر قوم نوح و هود علیه السلام، چنانکه در آیه ی ۲۸ از سوره ی هود می فرماید: «قالَ یا قَوْمِ أ رَأیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى بَیِّنَةٍ».
ب) «خطاب خاص»؛ مانند اصحاب مدین، اصحاب الرّس و قوم بنی اسرائیل.
ج) «خطاب أعم»؛ مانند خطابهایی که مخاطبشان اهل توحیدند. چنانکه در آیه ی ۴۷ از سوره ی نساء می فرماید: «یَا أیُّهَا الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ».
قسم دوم) «خطاب به امت اسلام»: این خطابات، از قبیل خطابهایی هستند که به لفظ «ایمان» آمیخته شده است؛ و به دو صورت میآیند:
الف) «خطاب به مؤمنان صدر اسلام»؛ همانند خطابی که در آیهی مورد بحث چنین میفرماید: «یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا». لازم به ذکر است؛ جناب سیوطی در کتاب خود- «الدُّر المنثور»- روایتی را از رسول خدا صل الله علیه و آله به نقل از ابن عباس می آورد که حضرت چنین فرمود: «مَا اُنْزِلَ آیَةٌ فِیهَا «یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» إلا وَ عَلِیٌّ رَأْسُهَا وَ أمِیرُهَا».[1] چنانکه در روایتی دیگر به همین مضمون اینگونه آمده است: «ما رواه أحمد بن حنبل فی مسنده مرفوعا إلى عکرمة عن ابن عباس رضی الله عنه قال سمعته یقول: لیس من آیة فی القرآن «یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» إلا و علی رأسها و أمیرها و شریفها و لقد عاتب الله عزّ و جلّ أصحاب محمد صل الله علیه و آله فی القرآن و ما ذکر علیا إلا بخیر و روی نحو هذا من طریق أبی نعیم مرفوعا».[2]
ب) «خطاب به همه ی مؤمنان»؛ چنانکه در آیه ی ۳۲ از سوره ی نور میفرماید: «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ».[3]
[1]. سیوطى، عبدالرحمن بن ابىبکر(1404هـ ق)ج1، ص104.
[2]. ابن طاووس، احمد بن موسی(بیتا)ص32؛ حسکانى، عبیدالله بن احمد(1411هـ ق)ج1، ص68؛ ابن بطریق، یحیى بن حسن(1407هـ ق)النص، ص263.
[3]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۶، ص۳۳.