بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۵۲ ب.ظ

علم مجازی، آمیخته با خودخواهی و تکبر در آیه ی 103 سوره ی بقره

«لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ لَّوْ کأنُواْ یَعْلَمُونَ»؛ واژه­ی «مَثُوبَة» به معنای «ثواب»،[1] «أجر»[2] و پاداش است. این بخش از آیه می­فرماید: منافع و پاداشی که در نزد خدا وجود دارد، بهتر از آن مثوبت و منافعى است که یهود می خواهند از سحر و کفر به دست آورند.[3] یهودیان بر این نکته واقف بودند که پاداش الهی در آخرت بهتر از اجر دنیوی و آن چیزی است که در دنیا به دست می­آورند اما در عین حال با دستور خدا مخالفت می­کردند.

سؤال: اگر مطلب به نقل از قرآن کریم چنین است و اینان علم داشتند که اجر اُخروی بهتر و بالاتر از بهره ­ی دنیاست، چرا در این آیه از جمله­ ی «لَّوْ کأنُواْ یَعْلَمُونَ» استفاده شد؟

جواب: برای این مسئله چند وجه بیان شده که به دو وجه اشاره می­شود:

الف) با این که یهود به بطلان عملِ خود علم داشت، خداوند علم آنها را به منزله ­ی جهل دانسته زیرا آنان به علم خود عمل نکردند.[4]

ب) مقصود این نیست که آنان جاهل و نادانند، بلکه همانند این است که انسان در مقام اندرز به دوست خود می گوید: آنچه که تو را به آن راهنمایى می­کنم براى تو خیر است اگر عواقبش را درک کنى و حولِ آن اندیشه بنمایى.[5]



[1]. قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏1، ص322؛ بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص113؛ صالحى اندیمشکى، محمد(1383هـ ش)المتن، ص16.

[2]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص342؛ فضل الله، سید محمد حسین(1419هـ ق)ج‏2، ص141؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص537.

[3]. ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص237.

[4]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص68.

[5]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص342.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ لَّوْ کأنُواْ یَعْلَمُونَ»؛ واژه­ی «مَثُوبَة» به معنای «ثواب»،[1] «أجر»[2] و پاداش است. این بخش از آیه می­فرماید: منافع و پاداشی که در نزد خدا وجود دارد، بهتر از آن مثوبت و منافعى است که یهود می خواهند از سحر و کفر به دست آورند.[3] یهودیان بر این نکته واقف بودند که پاداش الهی در آخرت بهتر از اجر دنیوی و آن چیزی است که در دنیا به دست می­آورند اما در عین حال با دستور خدا مخالفت می­کردند.

سؤال: اگر مطلب به نقل از قرآن کریم چنین است و اینان علم داشتند که اجر اُخروی بهتر و بالاتر از بهره ­ی دنیاست، چرا در این آیه از جمله­ ی «لَّوْ کأنُواْ یَعْلَمُونَ» استفاده شد؟

جواب: برای این مسئله چند وجه بیان شده که به دو وجه اشاره می­شود:

الف) با این که یهود به بطلان عملِ خود علم داشت، خداوند علم آنها را به منزله ­ی جهل دانسته زیرا آنان به علم خود عمل نکردند.[4]

ب) مقصود این نیست که آنان جاهل و نادانند، بلکه همانند این است که انسان در مقام اندرز به دوست خود می گوید: آنچه که تو را به آن راهنمایى می­کنم براى تو خیر است اگر عواقبش را درک کنى و حولِ آن اندیشه بنمایى.[5]



[1]. قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏1، ص322؛ بلاغى نجفى، محمد جواد(1420هـ ق)ج‏1، ص113؛ صالحى اندیمشکى، محمد(1383هـ ش)المتن، ص16.

[2]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص342؛ فضل الله، سید محمد حسین(1419هـ ق)ج‏2، ص141؛ اندلسى، ابوحیان محمد بن یوسف(1420هـ ق)ج‏1، ص537.

[3]. ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص237.

[4]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص68.

[5]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص342.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی