بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۴ ب.ظ

کیفیتِ «ایجاد اختلاف بین زن و شوهر» در آیه ی 102 سوره ی بقره

«مَا یُفَرِّ‌قُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْ‌ءِ وَ زَوْجِهِ»؛ مسئله­ ی اختلاف بین زن و شوهر- که در این آیه بدان اشاره شده- بر سه وجه محتمل است:[1]

الف) با ایجاد بغض و کینه، تنفّر را در میان آنها حاکم می­کردند، به همین جهت سبب جدائیشان می­شد.[2]

ب) یکی از آن دو تن را فریب داده و او را به شرک آلوده می­کردند تا فردِ کافر با آن مؤمن نتواند به زندگی ادامه دهد.

ج) با نمّامی و سخن­ چینی مایه­ ی افتراق و جدایی می­شدند.[3] مثلاً به زن می­گفتند: این کاغذها را ببر و فلان موضع دفن کن، و از سوی دیگر؛ نزد شوهرش رفته و می­گفتند: همسرت، تو را سحر نموده شاهدش این است که در فلان موضع کاغذ و دست نوشته­ های سحر را پنهان کرده است، و زوجین به سبب این قبیل اباطیل از یکدیگر جدا شوند


[1]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص378؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص340؛ طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص234.

[2]. شیبانى، محمد بن حسن(1413هـ ق)ج‏1، ص183؛ همچنین، ر.ک: محلى، جلال الدین و سیوطى، جلال الدین(1416هـ ق)ص19؛ و نیز، ر.ک: مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص107.

[3]. سایس، محمد على(1423هـ ق)ص28؛ همچنین، ر.ک: جصاص، احمد بن علی(1405هـ ق)ج‏1، ص71.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«مَا یُفَرِّ‌قُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْ‌ءِ وَ زَوْجِهِ»؛ مسئله­ ی اختلاف بین زن و شوهر- که در این آیه بدان اشاره شده- بر سه وجه محتمل است:[1]

الف) با ایجاد بغض و کینه، تنفّر را در میان آنها حاکم می­کردند، به همین جهت سبب جدائیشان می­شد.[2]

ب) یکی از آن دو تن را فریب داده و او را به شرک آلوده می­کردند تا فردِ کافر با آن مؤمن نتواند به زندگی ادامه دهد.

ج) با نمّامی و سخن­ چینی مایه­ ی افتراق و جدایی می­شدند.[3] مثلاً به زن می­گفتند: این کاغذها را ببر و فلان موضع دفن کن، و از سوی دیگر؛ نزد شوهرش رفته و می­گفتند: همسرت، تو را سحر نموده شاهدش این است که در فلان موضع کاغذ و دست نوشته­ های سحر را پنهان کرده است، و زوجین به سبب این قبیل اباطیل از یکدیگر جدا شوند


[1]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص378؛ طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص340؛ طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص234.

[2]. شیبانى، محمد بن حسن(1413هـ ق)ج‏1، ص183؛ همچنین، ر.ک: محلى، جلال الدین و سیوطى، جلال الدین(1416هـ ق)ص19؛ و نیز، ر.ک: مظهرى، محمد ثناء الله(1412هـ ق)ج‏1، ص107.

[3]. سایس، محمد على(1423هـ ق)ص28؛ همچنین، ر.ک: جصاص، احمد بن علی(1405هـ ق)ج‏1، ص71.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۴
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی