یهود، حریص ترین مردم نسبت به زندگانی دنیا در آیه ی 96 سوره ی بقره
«وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَاةٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أشْرَکُواْ»؛ لام در «لَتَجِدَنَّهُم» لام قسم، و نون آن برای تأکید است. أی؛ وَ الله لَتَجِدَنَّهِم.[1] حرکت تنوین در «حَیاةٍ» که حکایت از نکره بودن آن میکند، نشانهی تحقیر است؛[2] یعنی زندگی دنیا بس کوچک و حقیر است؛ چنانکه خدای تعالی در آیه ی 64 از سورهی عنکبوت چنین فرمود: «وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إلا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ». همچنانکه؛ در حدیثی منتسب به نبی مکرم اسلام؟صل؟ چنین آمده است: «حُبُّ الدُّنیَا رَأسُ کُلَّ خَطِیئَةٍ».[3] و لهذا؛ در ترجمه ی این بخش از آیه می گوییم: «سوگند به خدا! یهود را حریصترین مردم بر زندگی دنیوی می یابی». معلوم میشود حرص این عده نسبت به دنیا موجب ترسشان از مرگ شده است. و نیز؛ این آیه ی شریفه را میتوان یک دلیل قطعی برای آیه ی پیشین دانست که فرمود: «لَن یَتَمَنَّوْهُ أبَدَا»،[4] یعنی سؤال می کنیم: چرا این گروه هرگز نمیتوانند آرزوی مرگ کنند؟ جواب می دهیم: زیرا نسبت به زندگانی دنیا بسیار حریص اند.[5]
[1]. طبرسى، فضل بن حسن(1372هـ ش)ج1، ص322؛ بغوى، حسین بن مسعود(1420هـ ق)ج1، ص144؛ بغدادى، علاء الدین على(1415هـ ق)ج1، ص61.
[2]. قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج1، ص193؛ شاذلی، سید بن قطب بن ابراهیم(1412هـ ق)ج1، ص92؛ مکارم شیرازى، ناصر(1421هـ ق)ج1، ص304.
[3]. منسوب به جعفر بن محمد8 امام ششم(1400هـ ق)ص138؛ کلینى، محمد بن یعقوب(1407هـ ق)ج2، ص131؛ تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد(1410هـ ق)ص348.
[4]. قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج1، ص193.
[5]. طباطبایى، سید محمد حسین(1417هـ ق)ج1، ص228.