بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴ ب.ظ

اصول تشکیل دهنده­ی یک دعوت جامع در آیهی 91 سوره ی بقره

به نظر می ­رسد؛ یک دعوت کامل و جامع، با محوریت سه اصل بنیان نهاده می­شود:

الف) «موعظه»؛ در این آیه، به جای جمله­ ی «آمِنوا بِمَا أنزَلَ علی»، از جمله­ ی «آمِنوا بِمَا أنزَل الله» استفاده نمود؛ و این سخن یعنی همان­گونه که تورات و انجیل کتابی برای هدایت همگان بود، قرآن کریم نیز کتاب همه و فرستاده شده از جانب خداوند است.

ب) «حکمت و برهان»؛ یهودیان می­ گفتند: «نُؤْمِنُ بِمَا اُنزِلَ عَلَیْنَا»، آنها نزول قرآن از سوی خدا را انکار نکردند بلکه فقط تکلیفی را که نسبت به قرآن داشتند از خود سلب و نفی می­نمودند! به بیان دیگر؛ صرفاً خود را مکلّف تبعیت از دین خویش می­نمودند؛ و این همان پلورالیزم فکری و دینی است. بنابراین، آنها گویا با این شیوه­ی فکر و رفتاریِ خود می­گفتند: کسانی که پیش از این برای خود دین و آیینی برگزیده­اند، با آمدن دین جدید نیاز نیست به دین جدید ملحق بشوند!

در حالی که جمله ­ی «وَ هُوَ الحَقّ» درصدد نفی این عقیده ی باطل است، زیرا در این آیه می­فرماید: «وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ»، یعنی حتی کسانی که به تورات و انجیل ایمان دارند نیز باید به مُصدِّق- یعنی قرآن- ایمان بیاورند. چرا که لازمه­ ی انکار قرآن، انکار تورات و انجیل است زیرا این کتب، لازم و ملزوم یکدیگر بوده و از هم قابل انفکاک نیستند. بنابراین، انکار لازم، انکار ملزوم را به دنبال می­آورد.

ج) «جدال أحسن»؛ چنان­که در این آیه می­ فرماید: اگر ادعای شما این است که به موسی و عیسی و تورات و انجیل ایمان دارید، پس بر چه اساس انبیای گذشته را به قتل رسانید؟ فرمود: «قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أنبِیَاءَ اللَّهِ مِن قَبْلُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ».



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

به نظر می ­رسد؛ یک دعوت کامل و جامع، با محوریت سه اصل بنیان نهاده می­شود:

الف) «موعظه»؛ در این آیه، به جای جمله­ ی «آمِنوا بِمَا أنزَلَ علی»، از جمله­ ی «آمِنوا بِمَا أنزَل الله» استفاده نمود؛ و این سخن یعنی همان­گونه که تورات و انجیل کتابی برای هدایت همگان بود، قرآن کریم نیز کتاب همه و فرستاده شده از جانب خداوند است.

ب) «حکمت و برهان»؛ یهودیان می­ گفتند: «نُؤْمِنُ بِمَا اُنزِلَ عَلَیْنَا»، آنها نزول قرآن از سوی خدا را انکار نکردند بلکه فقط تکلیفی را که نسبت به قرآن داشتند از خود سلب و نفی می­نمودند! به بیان دیگر؛ صرفاً خود را مکلّف تبعیت از دین خویش می­نمودند؛ و این همان پلورالیزم فکری و دینی است. بنابراین، آنها گویا با این شیوه­ی فکر و رفتاریِ خود می­گفتند: کسانی که پیش از این برای خود دین و آیینی برگزیده­اند، با آمدن دین جدید نیاز نیست به دین جدید ملحق بشوند!

در حالی که جمله ­ی «وَ هُوَ الحَقّ» درصدد نفی این عقیده ی باطل است، زیرا در این آیه می­فرماید: «وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ»، یعنی حتی کسانی که به تورات و انجیل ایمان دارند نیز باید به مُصدِّق- یعنی قرآن- ایمان بیاورند. چرا که لازمه­ ی انکار قرآن، انکار تورات و انجیل است زیرا این کتب، لازم و ملزوم یکدیگر بوده و از هم قابل انفکاک نیستند. بنابراین، انکار لازم، انکار ملزوم را به دنبال می­آورد.

ج) «جدال أحسن»؛ چنان­که در این آیه می­ فرماید: اگر ادعای شما این است که به موسی و عیسی و تورات و انجیل ایمان دارید، پس بر چه اساس انبیای گذشته را به قتل رسانید؟ فرمود: «قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أنبِیَاءَ اللَّهِ مِن قَبْلُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی