بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۴۴ ب.ظ

مقصود از «کفر» در آیه ی شریفه 89 سوره ی بقره

«فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَ‌فُوا کَفَرُ‌وا بِهِ»؛ سؤال: مقصود از «کفر»- که در این آیه بدان اشاره شده- چیست؟ جواب: کفر مزبور، «جحودی» است؛ یعنی انسان با وجود شناخت و آگاهی نسبت به امری یا چیزی، در صدد انکار آن برآید!

حضرت امام صادق علیه السلام  کفر را در قرآن کریم بر پنج معنا گرفته­اند؛ که یکی از آنها «کفر جحودی» نام دارد و کفر جحودی را نیز بر دو وجه تقسیم نمودند؛ یکی «انکار ربوبیت»، و دیگری «انکار با وجود شناخت»؛ این امام بزرگوار در ادامه ­ی حدیث، به آیه­ ی مورد بحث و آیه­ ی 14 از سوره­ ی نمل اشاره نموده و این دو آیه را مصداق این نوع از کفر گرفته است. چنان­که در بخشی از کلام ایشان این­گونه می­خوانیم: «وَ أمَّا الْوَجْهُ الْآخَرُ مِنَ الْجُحُودِ عَلَى مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أنْ یَجْحَدَ الْجَاحِدُ وَ هُوَ یَعْلَمُ أنَّهُ حَقٌّ قَدِ اسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا» و قال الله عزَّ وَ جَلَّ: «وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکافِرِینَ»».[1]



[1]. عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج1، ص99؛ قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص84؛ همچنین- برای اطلاعات بیشتر- ر.ک: کلینى، محمد بن یعقوب‏(1407هـ ق)ج‏2، ص389.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «کفر» در آیه ی شریفه 89 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۴۴ ب.ظ

«فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَ‌فُوا کَفَرُ‌وا بِهِ»؛ سؤال: مقصود از «کفر»- که در این آیه بدان اشاره شده- چیست؟ جواب: کفر مزبور، «جحودی» است؛ یعنی انسان با وجود شناخت و آگاهی نسبت به امری یا چیزی، در صدد انکار آن برآید!

حضرت امام صادق علیه السلام  کفر را در قرآن کریم بر پنج معنا گرفته­اند؛ که یکی از آنها «کفر جحودی» نام دارد و کفر جحودی را نیز بر دو وجه تقسیم نمودند؛ یکی «انکار ربوبیت»، و دیگری «انکار با وجود شناخت»؛ این امام بزرگوار در ادامه ­ی حدیث، به آیه­ ی مورد بحث و آیه­ ی 14 از سوره­ ی نمل اشاره نموده و این دو آیه را مصداق این نوع از کفر گرفته است. چنان­که در بخشی از کلام ایشان این­گونه می­خوانیم: «وَ أمَّا الْوَجْهُ الْآخَرُ مِنَ الْجُحُودِ عَلَى مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أنْ یَجْحَدَ الْجَاحِدُ وَ هُوَ یَعْلَمُ أنَّهُ حَقٌّ قَدِ اسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا» و قال الله عزَّ وَ جَلَّ: «وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکافِرِینَ»».[1]



[1]. عروسى حویزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج1، ص99؛ قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏2، ص84؛ همچنین- برای اطلاعات بیشتر- ر.ک: کلینى، محمد بن یعقوب‏(1407هـ ق)ج‏2، ص389.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی