بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

مقصود از «ایمان قلیل» در آیه ی 88 سوره ی بقره

«فَقَلِیلاً مَّا یُؤْمِنُونَ»؛ سؤال: مقصود از ایمان قلیل چیست؟

در پاسخ به این پرسش چند احتمال مطرح شده است:

الف) مقصود، ایمان آنها به بعض کتاب است؛[1] بر این اساس که «ما» موصوله باشد.

ب) مقصود، نفی ایمان از آنها به تمامه است؛ بر این اساس که «ما» نافیه باشد، از قبیل «قَلّ ما رأیتَ هذا قطّ»[2] یعنی «ما رأیت هذا قطّ»،[3] در این­جا نیز بدین معناست که بنی اسرائیل اصلاً ایمان نیاورده­اند.

ج) مقصود این است که برخی از افراد بنی اسرائیل، به بعضِ کتابِ تورات ایمان آوردند.[4] چنان­که در آیه­ ی 46 از سوره ­ی نساء به این نکته اشاره کرده و می­فرماید: «فَلا یُؤْمِنُونَ إلا قَلِیلاً».[5]

و اتفاقاً؛ حرف «فاء» در «فَقَلیلاً»، فاء سببیّت بوده[6] و معنای آیه چنین می­شود: سبب لعن بنی اسرائیل این بود که آنها به کتاب الهی ایمان نیاورده بودند.

د) ایمان این گروه، اندک است، أی؛ «فَقلیلًا إیمانُه».[7] بنابراین احتمال، قلّت به حَسبِ ایمان است. یعنی خمیرمایه­ ی ایمان در وجود بنی اسرائیل کم است.



[1]. ابوالسعود، محمد بن محمد(بی­تا)ج1، ص128.

[2]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص344.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج1، ص309؛ کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص233؛ همچنین، ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص187.

[4]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص178و 179؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص318؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص232.

[5]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص462.

[6]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص179؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص232.

[7]. اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏13، ص553.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

مقصود از «ایمان قلیل» در آیه ی 88 سوره ی بقره

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۳۷ ب.ظ

«فَقَلِیلاً مَّا یُؤْمِنُونَ»؛ سؤال: مقصود از ایمان قلیل چیست؟

در پاسخ به این پرسش چند احتمال مطرح شده است:

الف) مقصود، ایمان آنها به بعض کتاب است؛[1] بر این اساس که «ما» موصوله باشد.

ب) مقصود، نفی ایمان از آنها به تمامه است؛ بر این اساس که «ما» نافیه باشد، از قبیل «قَلّ ما رأیتَ هذا قطّ»[2] یعنی «ما رأیت هذا قطّ»،[3] در این­جا نیز بدین معناست که بنی اسرائیل اصلاً ایمان نیاورده­اند.

ج) مقصود این است که برخی از افراد بنی اسرائیل، به بعضِ کتابِ تورات ایمان آوردند.[4] چنان­که در آیه­ ی 46 از سوره ­ی نساء به این نکته اشاره کرده و می­فرماید: «فَلا یُؤْمِنُونَ إلا قَلِیلاً».[5]

و اتفاقاً؛ حرف «فاء» در «فَقَلیلاً»، فاء سببیّت بوده[6] و معنای آیه چنین می­شود: سبب لعن بنی اسرائیل این بود که آنها به کتاب الهی ایمان نیاورده بودند.

د) ایمان این گروه، اندک است، أی؛ «فَقلیلًا إیمانُه».[7] بنابراین احتمال، قلّت به حَسبِ ایمان است. یعنی خمیرمایه­ ی ایمان در وجود بنی اسرائیل کم است.



[1]. ابوالسعود، محمد بن محمد(بی­تا)ج1، ص128.

[2]. طوسى، محمد بن حسن(قرن14ق)ج‏1، ص344.

[3]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج1، ص309؛ کاشانى، ملا فتح الله‏(1336هـ ش)ج‏1، ص233؛ همچنین، ر.ک: کاشانى، ملا فتح الله (1423هـ ق)ج‏1، ص187.

[4]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص178و 179؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص318؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص232.

[5]. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص462.

[6]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص179؛ حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص232.

[7]. اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏13، ص553.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۷
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی