بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۳۸ ب.ظ

رفتار رهبران مادی و الهی، دو حرکت متفاوت در آیه ی87 سوره ی بقره

«أ فَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَ‌سُولٌ بِمَا لا تَهْوَی أنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْ‌تُمْ فَفَرِ‌یقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِ‌یقاً تَقْتُلُونَ»؛ کلمه­­ ی «لا تَهْوَی»- به معنای «میل نمی­کند»- از مادّه­ی «هَوی» است که از آن به میل و خواهش نفسانی،[1] تعبیر می­شود. چنان­که مصطفوی در «التحقیق»، اصل واحد در این ماده را «تمایل الی سفل» معنا نموده است.[2]

رهبران مادی بر طبق خواسته ­های مردم سخن می­گویند. و فرقی هم نمی­کند که این خواسته مشروع باشد یا نامشروع، مثلاً اگر عده­ای بخواهند همجنس­گرائی و لذات جنسی در جامعه­ اشان رسمی و قانونی شده و پیرامون این موضوع هیچ مزاحمتی برایشان ایجاد نشود، آنگاه این رهبران به چنین خواسته ­ای تن می­دهند؛ چرا که اساسِ رویکرد آنها قدم گذاردن و اصالت­بخشی به هوا و هوس است، برای این قبیل رهبران مفاهیمی همچون؛ ترک هوای نفس، دوری از شهوت­ پرستی و حاکمیت شرع، معنا و مفهومی ندارد، و آنچه برایشان مهم بوده و قابلیت اجرا دارد، منفعت خواهد بود؛ از این­رو فرقی نمی­کند این خواسته از چه راهی به دست آید!

در حالی که رهبران الهی هرگز بر اساس هوا و هوس و خواسته­ های نامشروع قدم بر نخواهند داشت، فرقی نمی کند عملی را کثیری از مردم بپسندند و بخواهند، یا نپسندند و نخواهند، بلکه آنچه مهم است حاکمیت الله و اصالت بخشی به شریعت مطهره­ای است که از جانب حضرت حق تشریع می­شود. آنان با تمام توان در راه چنین هدفی می کوشند حتی اگر در این راه تکذیب و یا کشته شوند، رهبران الهی تحت هیچ شرایطی به خود اجازه نمی­دهند قدمی از خواسته ­های وحیانی پروردگار کج نهند، و یا مرتکب رفتاری شوند که با تمایلات ناسالم و نفسانی مردم جامعه تطابق داشته باشد، آنان هرگز راضی نمی­شوند که احکام الهی بیان نشده و تعطیل شود.



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص286.

[2]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏11، ص300.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«أ فَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَ‌سُولٌ بِمَا لا تَهْوَی أنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْ‌تُمْ فَفَرِ‌یقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِ‌یقاً تَقْتُلُونَ»؛ کلمه­­ ی «لا تَهْوَی»- به معنای «میل نمی­کند»- از مادّه­ی «هَوی» است که از آن به میل و خواهش نفسانی،[1] تعبیر می­شود. چنان­که مصطفوی در «التحقیق»، اصل واحد در این ماده را «تمایل الی سفل» معنا نموده است.[2]

رهبران مادی بر طبق خواسته ­های مردم سخن می­گویند. و فرقی هم نمی­کند که این خواسته مشروع باشد یا نامشروع، مثلاً اگر عده­ای بخواهند همجنس­گرائی و لذات جنسی در جامعه­ اشان رسمی و قانونی شده و پیرامون این موضوع هیچ مزاحمتی برایشان ایجاد نشود، آنگاه این رهبران به چنین خواسته ­ای تن می­دهند؛ چرا که اساسِ رویکرد آنها قدم گذاردن و اصالت­بخشی به هوا و هوس است، برای این قبیل رهبران مفاهیمی همچون؛ ترک هوای نفس، دوری از شهوت­ پرستی و حاکمیت شرع، معنا و مفهومی ندارد، و آنچه برایشان مهم بوده و قابلیت اجرا دارد، منفعت خواهد بود؛ از این­رو فرقی نمی­کند این خواسته از چه راهی به دست آید!

در حالی که رهبران الهی هرگز بر اساس هوا و هوس و خواسته­ های نامشروع قدم بر نخواهند داشت، فرقی نمی کند عملی را کثیری از مردم بپسندند و بخواهند، یا نپسندند و نخواهند، بلکه آنچه مهم است حاکمیت الله و اصالت بخشی به شریعت مطهره­ای است که از جانب حضرت حق تشریع می­شود. آنان با تمام توان در راه چنین هدفی می کوشند حتی اگر در این راه تکذیب و یا کشته شوند، رهبران الهی تحت هیچ شرایطی به خود اجازه نمی­دهند قدمی از خواسته ­های وحیانی پروردگار کج نهند، و یا مرتکب رفتاری شوند که با تمایلات ناسالم و نفسانی مردم جامعه تطابق داشته باشد، آنان هرگز راضی نمی­شوند که احکام الهی بیان نشده و تعطیل شود.



[1]. داور پناه، ابوالفضل(1375هـ ش)ج‏2، ص286.

[2]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏11، ص300.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی