بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۳۵ ب.ظ

تأیید مؤمن به وسیله­ی «روح القدس» در آیه ی 87 سوره ی بقره

«وَ أیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ در برخی از روایات وارد شده آمده است که روح القدس، مؤمن را تأیید می­کند. در این ارتباط و به عنوان نمونه به دو روایت اشاره خواهد شد:

الف) عمران بن حصین به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم چنین عرضه می­دارد: یا رسول الله! مردانی نزد من می­آمدند که تا کنون زیباتر و خوشبوتر از آنان را ندیده­ام، ولی مدتی است که از آنان خبری نیست! پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا در راه جراحتی به تو رسید که آن را از دیگران کتمان می­ کردی؟ گفتم: آری! فرمود: و سپس آن را آشکار ساختی؟ گفتم: آری! فرمود: اگر این مسئله را همچنان و تا زمان مرگ کتمان می­ کردی، همواره فرشتگان به زیارت تو می­آمدند.

و این جراحت، همان زخمی بود که عمران بن حصین آن را در راه خدا برداشته بود.

روایت چنین است: «و فی الحدیث الصحیح؛ أنّ الملائکة کانت تصافح عمران بن الحصین و تزوّره ثمّ افتقدها، فقال: یا رسول الله إن رجالا کانوا یأتوننی لم أر أحسن وجوها و لا أطیب أرواحا منهم ثم انقطعوا، فقال صل الله علیه و آله و سلم: أصابک جرح فکنت تکتمه، فقال: أجل، قال: ثم أظهرته، قال: أجل، قال: أما لو أقمت على کتمانه لزارتک الملائکة إلى أن تموت»، و کان هذا الجرح أصابه فی سبیل الله.[1]

ب) در روایت دیگری آمده است که نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم به جناب حسان بن ثابت چنین فرمود: «لا تزال یا حسان مؤیداً بروح القدس ما نصرتنا بلسانک».[2]-[3]


[1]. ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله‏(1404هـ ق)ج‏1، ص94.

[2]. شریف الرضی، محمد بن حسین(1406هـ ق)ص42؛ طبرسى، فضل بن حسن(1390هـ ق)النص، ص133؛ مفید، محمد بن محمد(1413هـ ق)ص291.

[3]. قیدِ «ما نَصَرْتَنا»، توجه همه­ی علمای نکته‌سنج را به خود جلب کرده است. مرحوم علامه امینی «ره» در کتاب «الغدیر» در توضیح جمله­ی مزبور می‌نویسند: «هذا مِنْ اعلامِ النبوْةِ و مِنْ مغیباتِ رسول ‌الله صل الله علیه و آله و سلم فقد عَلِمَ اِنّه سوفَ ینحرفُ عن امامِ المهدی علیه السلام  فی اخریات ایّامِهِ، فعلَّق دعائَهُ علی ظرفِ استمرارِهِ فی نُصَرِتِهِم»: (امینی، عبدالحسین(1416هـ ق)ج2، ص66). این پیش­بینی از علائم پیامبری و از اخبار غیبی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلماست. به تحقیق او می‌دانست که حسان بن ثابت بعدها در پایان زندگانی­اش از مسیر حق- یعنی پیروی از امام معصوم (خلیفه­ی رسول ‌الله؟ صل الله علیه و آله و سلم)- منحرف خواهد شد. از این­رو دعای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در حق وی مشروط به زمانی است که در یاری اهل بیت: پا برجا بود. به بیان دیگر؛ تأیید و یاری روح القدس تا زمانی ادامه خواهد داشت که حسان در خط ولایت باشد، و لهذا هنگامی که از آن مسیر منحرف گشت دعای فوق نیز از وی برداشت شد.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ أیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ در برخی از روایات وارد شده آمده است که روح القدس، مؤمن را تأیید می­کند. در این ارتباط و به عنوان نمونه به دو روایت اشاره خواهد شد:

الف) عمران بن حصین به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم چنین عرضه می­دارد: یا رسول الله! مردانی نزد من می­آمدند که تا کنون زیباتر و خوشبوتر از آنان را ندیده­ام، ولی مدتی است که از آنان خبری نیست! پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا در راه جراحتی به تو رسید که آن را از دیگران کتمان می­ کردی؟ گفتم: آری! فرمود: و سپس آن را آشکار ساختی؟ گفتم: آری! فرمود: اگر این مسئله را همچنان و تا زمان مرگ کتمان می­ کردی، همواره فرشتگان به زیارت تو می­آمدند.

و این جراحت، همان زخمی بود که عمران بن حصین آن را در راه خدا برداشته بود.

روایت چنین است: «و فی الحدیث الصحیح؛ أنّ الملائکة کانت تصافح عمران بن الحصین و تزوّره ثمّ افتقدها، فقال: یا رسول الله إن رجالا کانوا یأتوننی لم أر أحسن وجوها و لا أطیب أرواحا منهم ثم انقطعوا، فقال صل الله علیه و آله و سلم: أصابک جرح فکنت تکتمه، فقال: أجل، قال: ثم أظهرته، قال: أجل، قال: أما لو أقمت على کتمانه لزارتک الملائکة إلى أن تموت»، و کان هذا الجرح أصابه فی سبیل الله.[1]

ب) در روایت دیگری آمده است که نبی مکرم اسلام صل الله علیه و آله و سلم به جناب حسان بن ثابت چنین فرمود: «لا تزال یا حسان مؤیداً بروح القدس ما نصرتنا بلسانک».[2]-[3]


[1]. ابن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله‏(1404هـ ق)ج‏1، ص94.

[2]. شریف الرضی، محمد بن حسین(1406هـ ق)ص42؛ طبرسى، فضل بن حسن(1390هـ ق)النص، ص133؛ مفید، محمد بن محمد(1413هـ ق)ص291.

[3]. قیدِ «ما نَصَرْتَنا»، توجه همه­ی علمای نکته‌سنج را به خود جلب کرده است. مرحوم علامه امینی «ره» در کتاب «الغدیر» در توضیح جمله­ی مزبور می‌نویسند: «هذا مِنْ اعلامِ النبوْةِ و مِنْ مغیباتِ رسول ‌الله صل الله علیه و آله و سلم فقد عَلِمَ اِنّه سوفَ ینحرفُ عن امامِ المهدی علیه السلام  فی اخریات ایّامِهِ، فعلَّق دعائَهُ علی ظرفِ استمرارِهِ فی نُصَرِتِهِم»: (امینی، عبدالحسین(1416هـ ق)ج2، ص66). این پیش­بینی از علائم پیامبری و از اخبار غیبی رسول خدا صل الله علیه و آله و سلماست. به تحقیق او می‌دانست که حسان بن ثابت بعدها در پایان زندگانی­اش از مسیر حق- یعنی پیروی از امام معصوم (خلیفه­ی رسول ‌الله؟ صل الله علیه و آله و سلم)- منحرف خواهد شد. از این­رو دعای پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در حق وی مشروط به زمانی است که در یاری اهل بیت: پا برجا بود. به بیان دیگر؛ تأیید و یاری روح القدس تا زمانی ادامه خواهد داشت که حسان در خط ولایت باشد، و لهذا هنگامی که از آن مسیر منحرف گشت دعای فوق نیز از وی برداشت شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۶
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی