بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۲۸ ب.ظ

برهان قوی و امداد غیبی، سلاح رهبران الهی در آیه 87 سوره ی بقره

«وَ آتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْ‌یَمَ الْبَیِّنَاتِ وَ أیَّدْنَاهُ بِرُ‌وحِ الْقُدُسِ»؛ مهمترین شاخصه و علامتی که رهبران الهی را از رهبران مادی متمایز می­کند، دو چیز است:

الف) رهبران الهی دارای معجزه­اند، همانند: زنده کردن مردگان، بینا کردن نابینا، درمانِ پیسی.[1] و به همراه ادلّه­ ی واضح و روشن- همانند: إخبار غیبیه و ارائه­ ی انجیل[2]- هستند.

ب) خدای تعالی رهبران الهی را با روح القدس- که برخی معتقدند؛ مقصود، جبرئیل علیه السلام است- مدد و حمایت می­کند.[3]

بنابراین، خداوند در آیه­ ی مذکور به این دو نکته­ی مهم اشاره نموده است. منتها؛ در نحوه­ی اشاره­ به این دو امتیازِ مهم ظرافتی نهفته است که حاویِ پیامی خاص و راه حل پاره­ای از شبهات و ابهامات خواهد بود: برای نمونه؛ اگر سائلی بپرسد: چرا در این آیه از کلمه­ ی عیسی بن مریمعلیه السلام استفاده نموده است، با این که می­توانست تنها به لفظ عیسی علیه السلام اکتفا کند؟

در پاسخ، می­توان به دو نکته اشاره نمود:

نکته­ ی­ اول این که؛ آیه­ی مورد بحث در صدد کشیدن خط بطلان بر ادعای مسیحیت است که عیسی علیه السلام را فرزند خدا می­دانست. پیدا شدن این عقیده­ ی باطل بدین جهت بود که تولّد حضرت عیسی علیه السلام   امری إستثنائی و خارج از امور متعارف دنیوی بوده است. از این­رو روح القدس- یا همان حضرت جبرئیل علیه السلام - در تولّد آن حضرت، نقش مؤثّری داشت و بشارتِ این مولود را به حضرت مریم  مادر بزرگوار حضرت عیسی علیه السلام داد. همچنین؛ پاسخی بود بر یاوه­گویی افرادی که آن حضرت را فرزند مردی نجار می­دانستند.[4]

نکته ­ی دوم این که؛ آن حضرت از شریعت حضرت موسی علیه السلام   تبعیت نمی­کند، زیرا با آمدن ایشان بسیاری از احکام تورات منسوخ اعلام شد. بنابراین، شریعت حضرت عیسی علیه السلام در طول شریعتِ حضرت موسی علیه السلام   بود.[5]



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص307.

[2]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص177.

[3]. ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص307.

[4]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص451.

[5]. ر.ک: حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص177؛ همچنین، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص452.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ آتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْ‌یَمَ الْبَیِّنَاتِ وَ أیَّدْنَاهُ بِرُ‌وحِ الْقُدُسِ»؛ مهمترین شاخصه و علامتی که رهبران الهی را از رهبران مادی متمایز می­کند، دو چیز است:

الف) رهبران الهی دارای معجزه­اند، همانند: زنده کردن مردگان، بینا کردن نابینا، درمانِ پیسی.[1] و به همراه ادلّه­ ی واضح و روشن- همانند: إخبار غیبیه و ارائه­ ی انجیل[2]- هستند.

ب) خدای تعالی رهبران الهی را با روح القدس- که برخی معتقدند؛ مقصود، جبرئیل علیه السلام است- مدد و حمایت می­کند.[3]

بنابراین، خداوند در آیه­ ی مذکور به این دو نکته­ی مهم اشاره نموده است. منتها؛ در نحوه­ی اشاره­ به این دو امتیازِ مهم ظرافتی نهفته است که حاویِ پیامی خاص و راه حل پاره­ای از شبهات و ابهامات خواهد بود: برای نمونه؛ اگر سائلی بپرسد: چرا در این آیه از کلمه­ ی عیسی بن مریمعلیه السلام استفاده نموده است، با این که می­توانست تنها به لفظ عیسی علیه السلام اکتفا کند؟

در پاسخ، می­توان به دو نکته اشاره نمود:

نکته­ ی­ اول این که؛ آیه­ی مورد بحث در صدد کشیدن خط بطلان بر ادعای مسیحیت است که عیسی علیه السلام را فرزند خدا می­دانست. پیدا شدن این عقیده­ ی باطل بدین جهت بود که تولّد حضرت عیسی علیه السلام   امری إستثنائی و خارج از امور متعارف دنیوی بوده است. از این­رو روح القدس- یا همان حضرت جبرئیل علیه السلام - در تولّد آن حضرت، نقش مؤثّری داشت و بشارتِ این مولود را به حضرت مریم  مادر بزرگوار حضرت عیسی علیه السلام داد. همچنین؛ پاسخی بود بر یاوه­گویی افرادی که آن حضرت را فرزند مردی نجار می­دانستند.[4]

نکته ­ی دوم این که؛ آن حضرت از شریعت حضرت موسی علیه السلام   تبعیت نمی­کند، زیرا با آمدن ایشان بسیاری از احکام تورات منسوخ اعلام شد. بنابراین، شریعت حضرت عیسی علیه السلام در طول شریعتِ حضرت موسی علیه السلام   بود.[5]



[1]. طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص307.

[2]. حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص177.

[3]. ر.ک: طبرسى، فضل بن حسن‏(1372هـ ش)ج‏1، ص307.

[4]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص451.

[5]. ر.ک: حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج‏1، ص177؛ همچنین، ر.ک: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج5، ص452.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی