بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«وَ قَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّ‌سُلِ»؛ کلمه­ی «قَفَّینَا» فعل ماضی، متکلم مع الغیر و ضمیرِ «نَا» فاعلِ آن است.[1] ابن منظور می­گوید: «قَفَاه؛ قَفْواً و قُفُوّاً و اقْتَفَاه و تَقَفَّاه»، یعنی «او را تبعیت کرد».[2] چنان­که «قاموس» هم کلمه ­ی مزبور را به همین شکل معنا کرده و می­نویسد: «تَقفیة»، تابع کردن و کسى را در پشتِ سرِ دیگرى قرار دادن است، ایشان در ادامه می­گوید: اصل این کلمه از «قَفا»- به معنای پشت گردن- است.[3] کلمه­ ی مزبور حکایت از آن دارد که جامعه­ ی اسلامی در هیچ زمانی از أزمنه، بدون رهبر دینی الهی نخواهد بود؛ چنان­که در همین آیه بدان اشاره شده و فرمود: به دنبال هر پیامبری پیامبر دیگری را فرستادیم. و در آیه­ ی 44 از سوره­ی مؤمنون نیز به این نکته­ ی مهم اشاره کرد و فرمود: «ثُمَّ أرْ‌سَلْنَا رُ‌سُلَنَا تَتْرَ‌ى».[4]

سؤال: تعداد انبیائی که خداوند پس از حضرت موسی علیه السلام  پی در پی فرستاد، چند تن بود؟

جواب: در این رابطه دو نقل وجود دارد: طبق نقلی این عده را «چهار هزار تن»[5] و طبق نقلی دیگر تعدادشان را «هفتاد هزار نفر» اعلام شده­اند.[6]



[1]. ر.ک: صافى، محمود بن عبدالرحیم(1418هـ ق)ج‏1، ص190.

[2]. اب‍ن‌ م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏15، ص194.

[3]. قرشى، سید على اکبر(1371هـ ش)ج‏6، ص23؛ همچنین، ر.ک: قرشی، سید علی اکبر(1377هـ ش)ج‏1، ص187؛ و نیز، ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین‏(1417هـ ق)ج‏1، ص219.

[4]. موسوى سبزوارى، سید عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص319.

[5]. حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص229؛ آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص316.

[6]. حقّی بروسی، حقى بروسوی، اسماعیل(1405هـ ق)ج1، ص177؛ همچنین، ر.ک: حائرى تهرانى، میر سید على(1377هـ ش)ج‏1، ص229؛ و نیز، ر.ک: آلوسى، سید محمود(1415هـ ق)ج‏1، ص316.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی