بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۱۸ ب.ظ

تبیین مفهومِ دو واژه­ی «تخفیفِ عذاب» و «نصرت» در آیه ی 86 سوره ی بقره

«فَلا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لا هُمْ یُنْصَرُ‌ونَ»؛ این بخش از آیه، به دو نکته اشاره می­کند؛

نکته­ ی اول در رابطه با بحثِ «تخفیف عذاب» است؛ و آن، درخواستی است که از سوی جهنمیان بیان می­شود. قرآن کریم در آیه­ ی 49 از سوره ­ی غافر و از زبان جهنمیان چنین می­ فرماید: «وَ قَالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ‌ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَ‌بَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِّنَ الْعَذَابِ»؛ و آنگاه پاسخ خازنان و نگاهبانان جهنم در آیه­ ی 50 از همان سوره چنین داده می­شود که: «قَالُوا أ وَ لَمْ تَکُ تَأْتِیکُمْ رُ‌سُلُکُم بِالْبَیِّنَاتِ...»؛ یعنی خازنان جهنم می ‏گویند: آیا پیامبرانتان دلایل روشنی براى شما نیاوردند؟!).

بنابراین، از بیان فوق معلوم می­ شود؛ کسانی که حجّت بر آنها تمام شده است ولی با این حال از سر لجاجت و عناد دست به مخالفت فرمان الهی می­زنند، هرگز در قیامت مستحق عفو و بخشش نخواهند بود.

نکته ­ی دوم در رابطه با بحثِ «نصرت» است؛ یعنی از این گروه شفاعت نخواهد شد چرا که نسبت به پیامبران و کتاب خویش بی­اعتنا بوده و با آنان مخالفت می­کردند. و لهذا این عده راهی برای نصرت و شفاعت باقی نگذاردند.

آری، بدعاقبت شد کسی که حیات باقیِ آخرت را به دنیا فروخت. چنان­که در بیان شریفی از حضرت امیرالمؤمنین علی؟ع؟ این­گونه آمده است: «مَنْ عَبَدَ الدُّنْیَا وَ آثَرَهَا عَلَى الْآخِرَةِ اسْتَوْخَمَ الْعَاقِبَةَ... ».[1]



[1]. ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏(1404هـ ق)النص، ص122؛ ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏2، ص632؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج10، ص110.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

«فَلا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لا هُمْ یُنْصَرُ‌ونَ»؛ این بخش از آیه، به دو نکته اشاره می­کند؛

نکته­ ی اول در رابطه با بحثِ «تخفیف عذاب» است؛ و آن، درخواستی است که از سوی جهنمیان بیان می­شود. قرآن کریم در آیه­ ی 49 از سوره ­ی غافر و از زبان جهنمیان چنین می­ فرماید: «وَ قَالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ‌ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَ‌بَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِّنَ الْعَذَابِ»؛ و آنگاه پاسخ خازنان و نگاهبانان جهنم در آیه­ ی 50 از همان سوره چنین داده می­شود که: «قَالُوا أ وَ لَمْ تَکُ تَأْتِیکُمْ رُ‌سُلُکُم بِالْبَیِّنَاتِ...»؛ یعنی خازنان جهنم می ‏گویند: آیا پیامبرانتان دلایل روشنی براى شما نیاوردند؟!).

بنابراین، از بیان فوق معلوم می­ شود؛ کسانی که حجّت بر آنها تمام شده است ولی با این حال از سر لجاجت و عناد دست به مخالفت فرمان الهی می­زنند، هرگز در قیامت مستحق عفو و بخشش نخواهند بود.

نکته ­ی دوم در رابطه با بحثِ «نصرت» است؛ یعنی از این گروه شفاعت نخواهد شد چرا که نسبت به پیامبران و کتاب خویش بی­اعتنا بوده و با آنان مخالفت می­کردند. و لهذا این عده راهی برای نصرت و شفاعت باقی نگذاردند.

آری، بدعاقبت شد کسی که حیات باقیِ آخرت را به دنیا فروخت. چنان­که در بیان شریفی از حضرت امیرالمؤمنین علی؟ع؟ این­گونه آمده است: «مَنْ عَبَدَ الدُّنْیَا وَ آثَرَهَا عَلَى الْآخِرَةِ اسْتَوْخَمَ الْعَاقِبَةَ... ».[1]



[1]. ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏(1404هـ ق)النص، ص122؛ ابن بابویه، محمد بن على‏(1362هـ ش)ج‏2، ص632؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏(1403هـ ق)ج10، ص110.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۵
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی