بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی
پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ

تهدیدِ تکه­ تکه کنندگان ایمان در آیه ی 85 سوره ی بقره

«وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون»؛ این بخش از آیه دربردارنده­ ی تهدید است،[1] خداوند کردارهاى زشتِ شما را فراموش نخواهد کرد بلکه او نگاهدار اعمال و کیفر دهنده در برابر آنها است.[2]

مرحوم طبرسی در «مجمع البیان»- و در این بخش از آیه- به طرح سؤلی پرداخته و می­فرماید: آیا آنچه از ظاهر این آیه استفاده می­شود این نیست که اجتماع ایمان و کفر امکان­پذیر است، در حالی که این سخن با مذاهب صحیح کاملاً مغایرت دارد؟

و آنگاه در جواب می­نویسد: خیر چنین نیست، بلکه مقصود آن است که این عده اظهار نمودند تصدیق بعضى از کتاب را و انکار بعضى دیگر را. و همچنین؛ ممکن است مقصود این باشد که شما گروه یهود- با این که اعتقاد به همه­ ی کتاب دارید لکن- چون در مقامِ عمل بعضى را انجام و برخى را نافرمانى مى ‏کنید گویا مثل این است که شما در ایمان و اعتقاد تبعیض قائلید، و از این­جا استفاده می­شود که تبعیض در ایمان هیچ نفعی به انسان نمی­رساند.

در این آیه شریفه تسلیتى است نسبت به پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم در این که یهود او را پیروى نکردند و گفتارش را تصدیق ننمودند. همانند این است که خداوند بفرماید: چگونه توقع دارى که گفتارت را باور کرده و به تو ایمان آورند در حالى که به کتاب خودشان «تورات»- با این که معتقدند که از جانب خداوند است- عمل نمى‏کنند.



[1]. حسینى، همدانى سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص237.

[2]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص304.



نوشته شده توسط سعید شریف دینی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

بر آستان حضرت دوست

مطالب علمی و مذهبی

تهدیدِ تکه­ تکه کنندگان ایمان در آیه ی 85 سوره ی بقره

پنجشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ

«وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون»؛ این بخش از آیه دربردارنده­ ی تهدید است،[1] خداوند کردارهاى زشتِ شما را فراموش نخواهد کرد بلکه او نگاهدار اعمال و کیفر دهنده در برابر آنها است.[2]

مرحوم طبرسی در «مجمع البیان»- و در این بخش از آیه- به طرح سؤلی پرداخته و می­فرماید: آیا آنچه از ظاهر این آیه استفاده می­شود این نیست که اجتماع ایمان و کفر امکان­پذیر است، در حالی که این سخن با مذاهب صحیح کاملاً مغایرت دارد؟

و آنگاه در جواب می­نویسد: خیر چنین نیست، بلکه مقصود آن است که این عده اظهار نمودند تصدیق بعضى از کتاب را و انکار بعضى دیگر را. و همچنین؛ ممکن است مقصود این باشد که شما گروه یهود- با این که اعتقاد به همه­ ی کتاب دارید لکن- چون در مقامِ عمل بعضى را انجام و برخى را نافرمانى مى ‏کنید گویا مثل این است که شما در ایمان و اعتقاد تبعیض قائلید، و از این­جا استفاده می­شود که تبعیض در ایمان هیچ نفعی به انسان نمی­رساند.

در این آیه شریفه تسلیتى است نسبت به پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم در این که یهود او را پیروى نکردند و گفتارش را تصدیق ننمودند. همانند این است که خداوند بفرماید: چگونه توقع دارى که گفتارت را باور کرده و به تو ایمان آورند در حالى که به کتاب خودشان «تورات»- با این که معتقدند که از جانب خداوند است- عمل نمى‏کنند.



[1]. حسینى، همدانى سید محمد حسین(1404هـ ق)ج‏1، ص237.

[2]. طب‍رس‍ی‌، ف‍ض‍ل‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ن‌(1428هـ ق)ج‏1، ص304.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۳
سعید شریف دینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی